Op het gebied van marketing bestaan er veel verschillende handige tools. De ene relevanter dan de andere. Graag laat ik je vandaag kennismaken met 5 tools die ik handig vind en vaak gebruik. Natuurlijk zijn er tientallen verschillende tools op de markt maar ik zal vandaag de 5 tools met je bespreken die ik graag gebruik.

google analytics op tablet

1: Google Analytics

Dit is een belangrijke en gratis marketingtool van Google waarmee je verkeer/activiteit op en van je website kunt meten. Met deze tool meet je bezoekersstromen en bezoekersgedrag. De informatie die je verzamelt wordt overzichtelijk en schematisch weergegeven. Op deze manier kun je inzichtelijk krijgen hoe je website presteert en kun je bepalen hoe je moet bijsturen. Als je meer wilt weten over het gebruik van Google Analytics lees dan de blog die ik eerder schreef.        

2: CRM-Software

CRM staat voor Customer Relationship Management. De software biedt een klantenbeheersysteem waarin klantgegevens kunnen worden geanalyseerd. Deze software stelt bedrijven in staat om verschillende afdelingen te laten samenwerken aan een klantenbestand. Iedere medewerker krijgt, door het werken met deze software, een duidelijk beeld van de geschiedenis met de betreffende klant. Je kunt het zien als een werkbare centrale database van klanten. Ook bij SpiceUpBiz werken met CRM-Software. Zelf maken we gebruik van ZOHO.

3: E-mailmarketing – Mailchimp

Marketing via e-mail, bijvoorbeeld het versturen van nieuwsbrieven, is een effectieve manier van marketing. Voor dit soort e-mailmarketing bestaan er gratis programma’s. Een voorbeeld van een dergelijk programma is Mailchimp. Mailchimp presenteert zichzelf als een marketing platform, maar in deze context gaat het mij specifiek om de e-mailmarketing. Met behulp van Mailchimp kun je zonder kennis van programmeertaal als HTML/CSS en zonder uitgebreide kennis van vormgeving toch mooie en succesvolle e-mailmarketing campagne opzetten. 

4: SEO Spider Tool – Screaming Frog

Een handige tool om Search Engine Optimization (SEO) toe te passen is Screaming Frog. Deze tool scant alle URL’s op je website en geeft je dan een overzicht met daarin de belangrijkste gegevens. In een oogopslag kun je zien welke links niet werken, welke afbeeldingen geen alt-tekst hebben of welke pagina’s een ontbrekende en/of foutieve meta description hebben. Van deze tool is een gratis beperkte versie beschikbaar, je kunt ook kiezen voor een betaalde versie met meer functionaliteiten

5: Keyword Tool 

Een keyword tool is een tool waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen. Een tool die dus erg belangrijk is voor je SEO strategie. Ieder SEO onderzoek zou moeten beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Met een dergelijke tool kun je achterhalen wat het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand is van bepaalde zoektermen. Google zelf heeft een Keyword Tool, maar om gebruik te maken van Keyword Planner moet je een Google Ads account hebben. Gelukkig zijn er op internet vele varianten van een Keyword planner te vinden. Ga het internet op en ga meteen zelf aan de slag.     

Net zoals in de vorige tool hebben we het dus weer over een tool waarmee je SEO kunt toepassen en/of verbeteren. Dit geeft het belang van SEO weer. Wil je meer weten lees dan de blog die ik hierover schreef.

Misschien gebruik je deze marketingtools zelf al, anders hoop ik dat ik je leuke tips aan de hand heb gedaan. Ga zelf aan de slag en verbeter je marketing met behulp van deze tools. Mocht je daarbij hulp nodig hebben, dan staan wij van SpiceUpBiz voor je klaar.   

Weergave van google analytics op een tablet. Grafieken en cijfers geven verzamelde data weer.
SIMONE HALLMANNS
– MARKETING- & SALES ADVISEUR –