Goede acquisitie vergt veel zelfdiscipline.. en het blijft altijd een uitdaging. Allerlei factoren houden ons weg van één van de belangrijkste dingen om meer nieuwe omzet te halen. Herken je jezelf in het volgende? Je doet liever dat werkoverleg, relatiebeheer, administratie of toch nog even snel die offerte de deur uit. Gebruik je dit om de telefoon te ontwijken? Als je wil slagen met het binnenhalen van nieuwe klanten, dan moet je de focus op de acquisitie te leggen. Zonder prioriteit lukt het niet. 


Ik heb 5 simpele maar succesvolle tips:

1. Zorg dat je er 100% voor gaat!

2. Blok tijd in je agenda en hou je er ook aan!

3. Weg met alle afleiders: telefoon, mail, storende factoren.

4. Maak een kort script met vragen als leidraad voor je gesprek

5. Vraag altijd om de afspraak

1. 100% focus


Wil je nieuwe klanten? En dan ook echt voor de volle 100%? Ga er dan voor. Als je het wel wil maar niet de focus hebt, dan gaat dat voornemen niet lukken. De gestelde prioriteiten aan andere zaken zijn dus belangrijker. Zorg voor structuur en focus, daarna gaat het zeker lukken! Je doet het of je doet het niet, maar deze focus is echt nodig om te slagen.

2. Blok je agenda


Het behalen van je targets, het voortbestaan van je bedrijf en groei is afhankelijk van nieuwe klanten. Toch wordt er weinig aandacht aan besteed. Wel gek dat je voor allerlei zaken tijd inplant, maar acquisitie schuif je steeds een beetje door. Dus zorg dat je ook daadwerkelijk doet wat je je hebt voorgenomen.

3. Weg met alle afleiders

Als je wil starten met bellen, zorg dan dat je de avond van te voren je bellijsten klaar hebt, dat je weet wie je wil benaderen en dat je ook kunt starten zonder hier weer tijd mee kwijt te zijn. Leg je mobiele telefoon ergens anders neer en bel met een vaste lijn. Dit verkleind de kans op afleiding. Zet je mail uit en start met het afwerken van je lijst. 

4. Maak een kort script met vragen als leidraad voor je gesprek

Probeer gewoon een leuk gesprek aan te gaan met klanten. Maak een kort script waarin je je propositie kort omschrijft. Neem hier ook vragen aan klanten in op die de behoefte goed op tafel kunnen krijgen. Zo loop je nooit vast in een gesprek en kom je interessante dingen te weten.

5. Vraag om de afspraak

Soms beland je in zo een leuk gesprek dat je vergeet waar het om draaide: de afspraak. Zorg dan ook dat je niet vergeet te vragen om de afspraak. In het begin kan dit lastig zijn, maar als je er niet om vraagt krijg je hem ook niet.

TIP:

Begin gewoon met acquisitie, blok je tijd en ga er voor de volle 100% tegenaan, dan zal je merken dat jij ook je sales een boost kan geven!