Het is weer bijna 29 november, dat betekent BLACK FRIDAY! Een “feestdag” die ook in Nederland steeds populairder wordt. Black friday is in Amerika de dag na Thanksgiving, de vrijdag waarop de meeste werknemers vrij zijn. Dit is het startschot voor het seizoen van kerstinkopen. Wat je kunt verwachten op Black Friday zijn hoge kortingen en lange rijen bij de kassa. Althans in Amerika, maar ook in Nederland wordt Black Friday steeds populairder. Niet alleen b2c kunnen voordeel halen uit Black Friday, ook jij als b2b verkoper kunt op deze koopdag inspelen.

Deze trend is ook te zien wanneer je de Google zoektermen bekijkt. In onderstaande grafiek zie je de toename van de zoekopdracht ‘black friday’ tussen 2014 en 2018.

Ook wanneer je de zoekterm vergelijkt met de zoektermen ‘kerst’ en ‘sinterklaas’ zie je dat Black Friday een steeds meer gezochte zoekopdracht op Google blijkt. Een duidelijk waarneembare trend waar je als winkelier/ondernemer zeker op in moet spelen in 2019.

Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk profiteren van deze groeiende trend. Zo veel mogelijk verkopen is je doel. Het is daarom belangrijk om vroeg te beginnen met voorbereiding. Daarom geef ik je enkele tips.

  1. Zorg dat je zichtbaar bent. Potentiele klanten moeten weten dat jij als bedrijf mee doet met Black Friday. Zet al je kanalen in om dit te bereiken. Maak gebruik van je website, nieuwsbrief en social media. Laat kopers alvast warmlopen voor je acties door alvast een actie bekend te maken. Een advertentie met een zogenaamde teaser, die je potentiële klanten nieuwsgierig maakt.
  2. Als aanvulling op de voorgaande tip: maak gebruik van “Google Trends”. Doe onderzoek naar Google zoekwoorden die gebruikt worden rondom Black Friday. De populaire zoekwoorden kun je gebruiken in de online reclame die je maakt zodat je beter gevonden wordt.     
  3. Ben mobiel bereikbaar. Daarmee bedoel ik niet dat potentiële kopers je moeten kunnen bellen. Ik bedoel dat je webshop of website toegankelijk moeten zijn op een mobiel apparaat. Tegenwoordig gebruiken steeds meer kopers een mobiel apparaat om online aankopen te doen. Zorg er ook voor dat je website snel pagina’s kan laden om geen klanten te verliezen.
  4. Maak gebruik van video. Het is geen geheim dat er online steeds video’s bekeken worden. Maak hier gebruik van. Maak een vlog over Black Friday, je voorbereidingen voor deze dag of video content over je aanbiedingen.    
  5. Zorg voor goede klantenservice. Belangrijk is dat je klantenservice klaar is voor grotere bezoekersaantallen. Ben bereikbaar en klantvriendelijk voor consumenten die hulp nodig hebben bij hun aankoop, ook als het druk is.   

In deze blog gaf ik je tips hoe jij als winkelier/ondernemer kunt inspelen op de Black Friday trend om meer verkopen te genereren. Met betrekking tot B2B verkopen valt er nog veel te leren van Black Friday. Wat dat is vertel ik je volgende week in onze nieuwe Blog.

Heb je vragen over hoe je de bovenstaande tips kunt realiseren, wij van SpiceUpBiz helpen je graag met sales en je online marketing strategie.  

Ingrid van Sloun

Ingrid van Sloun

– Sales Expert –