Op dit moment zitten we allemaal in de corona crisis. Mogelijk dat dit voor u vervelende gevolgen heeft. Het is in ieder geval een situatie die veel vragen oproept en onzekerheid met zich meebrengt. Maar misschien geeft deze situatie u ook de mogelijkheid om uzelf eens te verdiepen in zaken waar u normaal gesproken geen tijd voor heeft. Wij proberen positief te blijven en proberen daarom onze tijd zo goed mogelijk te benutten. Daarom bespreek ik graag met u het onderwerp “e-mail marketing”.

Afbeelding van een bureau met daarop een tablet met e-mail marketing

Moet u als bedrijf aan e-mail marketing doen of niet? Dat is de vraag die centraal staat in de blog van deze week. Anders dan u misschien verwacht ga ik op die vraag meteen een antwoord geven. Doen! Dat is natuurlijk een makkelijk en kort antwoord. Daarom ga ik u nu uitleggen waarom u aan e-mail marketing moet doen en vooral wat u wel en wat u niet moet doen. 

Waarom e-mail marketing?

E-mail marketing kan heel effectief zijn wanneer u het goed aanpakt. Met e-mailmarketing krijgt u waardevolle en relevante content bij uw (potentiële) klant. Uw (potentiële) klant kiest zelf voor het ontvangen van e-mail marketing. Er is dus al een interesse ontstaan dus u verstuurt gerichte informatie. Uw (potentiële) klant is op zoek naar deze informatie. Let op: Uw (potentiële) klant kan zowel een bedrijf of particulier zijn dat maakt in dit geval niet uit. 

Daarnaast is e-mailmarketing een instrument dat goed meetbaar is. In de meeste programma’s online of in je CRM dat u gebruikt voor het maken van e-mail marketing kun je ook aflezen wie uw mail krijgt, wie hem leest, wie zich uitschrijft en op welk onderdeel geklikt wordt bijvoorbeeld. Vaak zijn de mogelijkheden tot analyse uitgebreid.    

De eerste indruk die u achterlaat is de onderwerpregel van uw e-mail. Met deze regel krijgt u de kans om uw (potentiële) klant uw e-mail te laten openen. Prikkel de nieuwsgierigheid en nodig de ontvanger uit de e-mail te openen maar geef ook aan wat de ontvanger kan verwachten, stem de titel af op de inhoud. Wat u absoluut niet moet doen is het open laten van de onderwerpregel of overmatig gebruik maken van leestekens en emoticons. Dit komt onverzorgd en onprofessioneel over. 

Tips

Graag geef ik u drie tips over het schrijven van een pakkende titel. Maak gebruik van vergelijkingen in uw titels. Titels met vergelijkingen zien er als volgt uit: … of …? Waarom …. beter werkt dan …? Kiezen voor … of kiezen voor … Wat moet ik doen?

Ook kunt u ervoor kiezen om gebruik te maken van cijfers in de titel. Het trekt aandacht en maakt mensen nieuwsgierig. Titels met cijfers zien er als volgt uit: 5 tips die u helpen om… 10 redenen om… In 7 eenvoudige stappen naar…

De laatste tip om uw titels pakkend te maken is door een hoe/wat/waarom vraag te stellen in de titel. Voorbeelden van titels zijn: Waarom u moet investeren in… Waarom niemand u vertelt over… Waar ik op moet letten bij… Dit zijn enkele tips die u makkelijk zelf kunt toepassen. Ga er eens mee aan de slag.   

Waar moet u nog meer op letten?

Zorg dat u call-to-actions opneemt in uw e-mailmarketing. Een call-to action probeert de lezer/bezoeker aan te zetten tot een bepaalde actie. Bijvoorbeeld het plannen van een vrijblijvende afspraak, het aanvragen van een brochure of het aankopen van een product. Dit kan door middel van een knop of een link in uw mail. Zorg voor een pakkende tekst en een goede passende vormgeving.

Houd uw e-mail marketing beknopt en overzichtelijk. Dit kunt u bereiken door een goede vormgeving maar ook door niet een overvloed aan tekst toe te voegen aan de e-mail. Houd rekening met kijkgedrag van bezoekers/lezers. Wanneer u meer over dit onderwerp wilt weten kunt u een eerdere blog die wij over dit onderwerp schreven hier lezen. 

Aan de slag

Ik zou zeggen, wacht niet langer en ga aan de slag met e-mail marketing. Mocht u er zelf niet uitkomen dan helpen wij van SpiceUpBiz u graag. Neem contact met ons op en laat ons weten waar we u kunnen helpen.

Graag geef ik u de tip om onze eerder geplaatste blog over 5 handige marketingtools te lezen. Daarin kunt u ook een e-mail marketingtool vinden om makkelijk en snel een nieuwsbrief te maken. Klik hier om naar de blog te gaan.