In deze blog vertel ik graag iets over het kijkgedrag van je websitebezoeker. Dit omdat ik het zie als een van de basisbeginselen van het overbrengen van content. Hoe belangrijk de theorie en achterliggende gedachte ook is, vaak heb ik het idee dat er bij deze theorie niet wordt stilgestaan. Vraag jij je wel eens af waarom wat op welk deel van een website staat?

programmeren website met html code

Plaats jij je bedrijfslogo links boven in de hoek omdat dit op de meeste andere websites ook het geval is of doe je dit bewust. Want het plaatsen van je logo linksboven op je website, daar zit dus weldegelijk een achterliggende gedachte achter. Deze achterliggende gedachte noemen we kijkgedrag. Jakob Nielsen een usability (gebruiksvriendelijkheid) consultant deed onderzoek naar dergelijk kijkgedrag.

Dit onderzoek deed hij aan de hand van “eyetracking” waardoor er een “heatmap” ontstaat die weergeeft op welk punt op de website de blik van de gebruiker is gefixeerd. Het blijkt dat websitebezoekers lezen in de vorm van de letter F. Dit betekend dat ze link bovenaan beginnen. De eerste regel wordt in zijn geheel aandachtig gelezen van links naar rechts, maar hoe verder men naar beneden gaat hoe minder er van links naar rechts gelezen wordt.

Je kunt zelf ook zien hoe je eigen website bezocht en bekeken wordt. Dit kun je bijvoorbeeld doen met Google Analytics, zoals ik vertelde in de blog van vorige week. Met Google Analytics verzamel je de statistieken van je website en breng je bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves in kaart. Een tip die ik je wil geven is om op internet ook eens te kijken naar de mogelijkheden van “Hotjar”. Met Hotjar kun je ook zogenaamde heatmaps genereren, waar je door middel van kleur kunt zien hoe bezoekers scrollen en klikken. Gebruik Hotjar als aanvulling op Google Analytics.  

Om er voor te zorgen dat je website zo goed mogelijk gelezen wordt moet je de lezer sturen. Dit doe je door gebruik te maken van content design. Je maakt een tekst zo aantrekkelijk mogelijk door deze te structuren en op te maken, dit in combinatie met relevante beelden. Belangrijk om te realiseren is dat websitebezoekers je tekst niet lezen maar scannen. De eerste zin wordt nog in zijn geheel gelezen, maar hoe verder je naar beneden gaat hoe minder er gelezen wordt. Daarom zal je aandacht moeten trekken met je tekst. Ik zal je vertellen wat je kunt doen om je tekst zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Begin met een pakkende titel. Begin daarna met een inleidende tekst die dik gedrukt is. Maak gebruik van titels, de zogenaamde ‘headings’, (H1, H2, H3, H4, H5, enz.) die zorgen voor een grotere tekst en voor betere vindbaarheid op de zoekmachines. Maak gebruik van mooie afbeeldingen die bijdragen aan je tekst. Het beste is om zelf mooie en bruikbare foto’s te (laten) maken, anders kijk je op een stock website voor rechtenvrije afbeeldingen. Volgende week vertel ik je meer over het optimaliseren van afbeeldingen voor een zoekmachine. Als laatste zorg je er voor dat je paragrafen niet te lang worden. Zo speel je in op het kijkgedrag van je websitebezoeker. Ga aan de slag met deze tips en optimaliseer de content op je website.

Weet je niet waar je moet beginnen, dan denken wij van SpiceUpBiz graag met je mee. Neem plaats bij ons aan tafel en dan kijken we samen wat we kunnen doen.

Weergave van google analytics op een tablet. Grafieken en cijfers geven verzamelde data weer.

SIMONE HALLMANNS

– MARKETING- & SALES ADVISEUR –