De blog van deze week is een vervolg op de blog: “Leadgeneratie, waar moet ik beginnen” die ik enkele weken geleden schreef. Daarin gaf ik al enkele tips met betrekking tot leadgeneratie. Deze week zal ik proberen je meer overzicht en daardoor meer verdieping te geven in dit onderwerp. 

KPI letters in notitieblok

Ook zal ik je laten zien hoe je de verschillende onderwerpen die als losse blog voorbij kwamen, kunt toepassen en kunt laten bijdragen aan optimalisatie van je leadgeneratie. Op deze manier geef ik je een makkelijk overzicht hoe je alle losse handvaten, die ik je de afgelopen weken gaf, kunt bundelen en toepassen voor een betere leadgeneratie.   

Een goede strategie is zeker voor een B2B-bedrijf erg belangrijk. Dit omdat je vaak te maken hebt met meerdere beslissingsnemers en hogere budgetten. Vaak wordt er langer onderzoek gedaan en is het beslissingsproces veel langer wat het vaak moeilijker maakt om een lead binnen te halen. 

Meten is weten

Het optimaliseren van je leadgeneratie kan alleen als je weet wat de resultaten zijn van de leadgeneratie die je al gedaan hebt. Analyseer deze beschikbare gegevens en gebruik ze om toekomstige doelen te stellen. Maak deze doelstellingen specifiek en meetbaar. Op deze manier kun je ook makkelijk zien of je de doelstelling hebt gehaald. Een goed voorbeeld van een specifieke en meetbare doelstelling is bijvoorbeeld: In kwartaal 2 van 2020 wil ik dat het aantal leads met 25% is gestegen ten opzichte van kwartaal 2 van 2019.

Contentmanagement

Belangrijk bij het optimaliseren van je leadgeneratie is je contentmanagement, ik schreef hier al eerder een blog over. Het op het juiste moment aanbieden van de juiste content aan de juiste doelgroep is erg belangrijk en kan er voor zorgen dat je meer leads zult genereren en uiteindelijk ook binnen kunt halen. Besteed dus aandacht aan je content strategie en pas de tips toe die ik je eerder gaf.

Conversieoptimalisatie

Ook conversieoptimalisatie is van belang. Zorg dat je website werkend en up-to-date is. Wanneer je potentiële lead je website bezoekt wil je ook een mogelijkheid tot conversie hebben zodat je leads makkelijk kunt genereren en verzamelen. Besteed aandacht aan de call-to-actions op je website. Belangrijk is om te zorgen dat er call-to-actions aanwezig zijn maar ook is het belangrijk dat ze makkelijk gevonden worden en makkelijk in te vullen zijn.

Zorg er ook voor dat websitebezoekers makkelijk contact met je kunnen opnemen. Dat je bereikbaar bent is belangrijk zodat je adequaat en snel hulp kunt bieden bij vragen of problemen.

Test en stuur bij

Zoals je kunt zien is een succesvolle leadgeneratie strategie een combinatie van meerdere factoren en middelen die je kunt inzetten. Het is de combinatie van deze dingen die er voor zal zorgen dat je leadgeneratie beter en succesvoller zal zijn. De gouden combinatie kan ik je helaas niet geven, deze is voor iedereen anders. Wat wel voor iedereen geldt is dat het belangrijk is om te meten, testen, analyseren en vervolgens bij te sturen. Hierdoor ontdek je wat voor jouw bedrijf een goede combinatie is.

Ik hoop dat ik je door middel van deze blog een goed en gestructureerd overzicht heb kunnen geven welke stappen je kunt ondernemen om je leadgeneratie te optimaliseren. Voor meer gedetailleerde informatie raad ik je aan om onze blogs te lezen als je dit nog niet hebt gedaan. Mocht je er zelf niet uit komen dan staan wij van SpiceUpBiz altijd voor je klaar. Maak een afspraak, dan gaan we samen om tafel en kijken we samen hoe we je kunnen helpen.

Ingrid van Sloun

Ingrid van Sloun

– Sales Expert –