Het DNA van een salespersoon heeft een aantal kenmerken. Op basis van hetgeen wij weten van onze opdrachtgevers en hetgeen we zien bij de toppers die we mogen begeleiden, hebben we een profiel opgesteld, waaraan je als succesvolle verkoper aan moet voldoen. Tenminste dat is onze conclusie.

Salesgrafiek op papier
  1. Focus op resultaat: Als topverkoper heb je een sterke focus om je targets te halen en resultaten te realiseren, je weet waar je staat en wat je nog moet doen om het doel te behalen.
  2. Focus op de klant: Je weet als salestopper waar je klant zijn behoefte ligt en wat deze graag wil. Dit doe je door te luisteren, creatief door te vragen en pragmatisch mee te denken in een oplossing voor de klant.
  3. Salesstructuur: als verkoper heb je een systeem dat je gestructureerd helpt om inzage te hebben in de status van je leads en de te “closen” deals in je business. Je structureert je taken in een plan en hebt ook de discipline om het systeem goed te onderhouden omdat je weet dat dit je gaat helpen en inzicht gaat geven in de te scoren kansen.
  4. Competitief: Je bent positief ingesteld, en hebt een echte winnaarsmentaliteit waarbij je het altijd iets beter wil doen dan je collega.
  5. Mindset: Je laat je door tegenslagen niet onderuit halen maar ziet ze als een stapje dichterbij je succes, je weet dat je soms een aantal “nee’s” moet verzamelen om een ja te krijgen.

Naast deze competenties is het uiteraard belangrijk om goed te weten wat je verkoopt, maar dat hoeft geen uitleg. 

Ingrid van Sloun

Ingrid van Sloun

– SALES EXPERT –