5 tips om uw acquisitie te laten slagen.

30 januari 2020

3 min.

Goede acquisitie vergt veel zelfdiscipline.. en het blijft altijd een uitdaging. Allerlei factoren houden ons weg van één van de belangrijkste dingen om meer nieuwe omzet binnen te halen. Herkent u zichzelf in het volgende? U doet liever dat werkoverleg, relatiebeheer, administratie of toch nog even snel die offerte de deur uit. Gebruikt u dit om de telefoon te ontwijken? Als u wilt slagen met het binnenhalen van nieuwe klanten, dan moet u de focus op de acquisitie te leggen. Zonder prioriteit lukt het niet. 

acquisitie


Wij geven u 5 simpele maar succesvolle tips om uw acquisitie te laten slagen:

1. Zorg dat u er 100% voor gaat!

2. Blok tijd in uw agenda en houd u ook aan deze planning!

3. Weg met alle afleiders: telefoon, mail en andere storende factoren.

4. Maak een kort script met vragen als leidraad voor uw acquisitie gesprek

5. Vraag altijd om de afspraak

1. 100% focus


Wilt u nieuwe klanten? Ga er dan voor. En dan ook echt voor de volle 100%? Als u het wel wilt maar niet de focus hebt, dan gaat dat voornemen niet lukken. De gestelde prioriteiten aan andere zaken zijn dus belangrijker. Zorg voor structuur en focus, daarna gaat het zeker lukken! U doet het of u doet het niet, maar deze focus is echt nodig om te slagen. Een goede mindset is het begin van succes. Spreek met uzelf af hoeveel telefoontjes u iedere dag gaat doen om die nieuwe klanten binnen te halen. Ben er dagelijks mee bezig, dan wordt het vanzelf een prioriteit.



2. Blok uw agenda


Het behalen van uw targets, het voortbestaan van uw bedrijf en groei is afhankelijk van nieuwe klanten. Toch wordt er vaak weinig aandacht aan besteed. Wel gek dat u voor allerlei zaken tijd inplant, maar acquisitie schuift u steeds een beetje door. Dus zorg dat u ook daadwerkelijk doet wat u heeft voorgenomen. U heeft al met uzelf afgesproken dat u iedere dag 5, 10, 20 of misschien wel meer telefoontjes per dag gaat doen om nieuwe klanten binnen te halen. Blok iedere dag een tijdsblok in uw agenda waarin u de tijd neemt om deze telefoontjes daadwerkelijk te doen.

3. Weg met alle afleiders

Als u wilt starten met acquisitie, zorg dan dat u minimaal de avond van te voren uw bellijsten klaar heeft, dat u weet wie u wil benaderen en dat u ook kunt starten zonder hier weer tijd mee kwijt te zijn. Leg uw mobiele telefoon ergens anders neer en bel met een vaste lijn (als u deze mogelijkheid heeft). Dit verkleind de kans op afleiding. Zet uw mail uit en start met het afwerken van uw lijst. Wordt u vaak gestoord door collega’s? Doe uw deur dicht en/of geef aan dat u het komende uur niet beschikbaar bent.  

4. Maak een kort script met vragen als leidraad voor uw gesprek

Probeer gewoon een leuk gesprek aan te gaan met potentiële klanten. Maak een kort script waarin u uw propositie kort omschrijft. Neem hier ook vragen aan klanten in op die de behoefte goed op tafel kunnen krijgen. Zo loopt u nooit vast in een gesprek en komt u interessante dingen te weten. Maak het niet te zwaar en heb gewoon een leuk gesprek. Zie het als een kans.

5. Vraag om de afspraak

Soms beland u in een leuk gesprek dat u vergeet waar het om draaide: de afspraak. Zorg dan ook dat u niet vergeet te vragen om de afspraak. In het begin kan dit lastig zijn, maar als u er niet om vraagt krijg u die afspraak ook niet in uw agenda.

TIP:

Begin gewoon met acquisitie, blok uw tijd en ga er voor de volle 100% tegenaan, dan zult u merken dat ook u uw sales een boost kan geven!

Deel dit artikel

Relevante artikelen

21 februari 2019

3 min.

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.