Leadgeneratie 101

17 juli 2019

4 min.

Leadgeneratie 101 ofwel, uw handleiding naar succesvolle leadgeneratie. Leadgeneratie of anders gezegd: het werven van potentiële klanten is de eerste stap op weg naar omzetgroei. Wilt u het uiteindelijke doel bereiken om uw product of dienst te verkopen, dan zult u eerst leads moeten genereren waarna u deze potentiële klant uiteindelijk aan uw klantenbestand kunt toevoegen.

leadgeneratie

Waar moet u beginnen?

Begin bij het kiezen van een strategie. Wilt u leads genereren op basis van kwantiteit dan kiest u voor lead based marketing. Hierbij probeert u zoveel mogelijk potentiële klanten te werven, u kunt het vergelijken met het vissen met een schepnet. Hierbij vangt u zoveel mogelijk vissen en haalt uiteindelijk alleen de vissen uit het net die voor u interessant zijn. 

Kiest u voor account based marketing dan gaat u voor kwaliteit. Bij deze strategie werkt u met een vooraf geselecteerde lijst met interessante potentiële klanten. Deze probeert u op verschillende manieren te interesseren voor uw producten of diensten. Deze strategie kunt u vergelijken met het vissen met een hengel. U vangt een bepaalde vis met het uithangen van een specifiek soort aas.       

Wij kiezen voor account based marketing en richten ons enkel op de leads die voor ons belangrijk zijn. We zullen ons met specifieke content richten op de potentiele klant (lead). Een duurdere strategie die meer tijd zal kosten, maar uiteindelijk zal zorgen voor een hogere conversie.  

Begin met het bepalen welke leads voor u belangrijk zijn. Verzamel zo veel mogelijk data over uw potentiële klant en wees kritisch.

Creëer relevante en gepersonaliseerde content voor de doelgroep die u in kaart hebt gebracht. Niet voor niks wordt er vaak gezegd: “content is king”. Pas daarom content marketing toe en lees in een vorige blog hoe u uw content strategie kunt verbeteren.

Om deze relevante content bij uw potentiële klant te krijgen maakt u gebruik van verschillende kanalen. De kanalen waar u bijvoorbeeld gebruik van kunt maken zijn verschillende social media platformen zoals Facebook, Twitter, LindedIn en Instagram. U kunt ook gebruik maken van kanalen als uw eigen website of e-mail. Content kunt u vervolgens maken in verschillende vormen als blogs, infographics, white papers of nieuwsbrieven.   

Wat kunt u zelf doen?

Breng in kaart waar momenteel uw leads vandaan komen. Maak bijvoorbeeld gebruik van google analytics om data te analyseren. Een uitgebreide blog met uitleg van en over het gebruik van Google Analytics zal binnen enkele weken online verschijnen. Als u weet waar uw succesvolle leads vandaan komen dan weet u ook waar uw focus moet liggen.

Uw website is bij uitstek een geschikt middel om kwalitatieve leads te genereren. Websitebezoekers zijn geïnteresseerd in het product of de dienst die u aanbiedt. Uiteraard moet uw website simpel en toegankelijk zijn voor uw doelgroep. Maak het daarom gemakkelijk voor potentiële klanten om contact met u op te nemen. Bedenk wel dat contact opnemen tegenwoordig verder gaat dan alleen een contactpagina met contactgegevens of een antwoordveld. Denk ook eens aan live chats of terugbel formulieren. Daarnaast is het voor de toegankelijkheid belangrijk om te schrijven in begrijpelijke taal. Bepaal of u vaktermen kunt gebruiken zonder verdere uitleg.  

Een andere goede manier van leadgeneratie op uw website is het delen van kennis in ruil voor contactgegevens zodat u zelf contact kunt opnemen, zogenaamde ‘call-to-actions’. Dit kunt u doen door middel van een whitepaper. Een whitepaper is een informatief document over een product of dienst die u aanbiedt. U kunt het vergelijken met een soort e-book dat mooi vormgegeven is.  

Belangrijk is om ervoor te zorgen dat uw website geoptimaliseerd is voor zoekmachines zoals google. Dit noemen we zoekmachineoptimalisatie, ofwel Search Engine Optimazation (SEO). De zoektocht van potentiele klanten start vaak op internet, de eerste stap is vaak het raadplegen van Google. Zorg er dus voor dat uw website geschikt wordt gemaakt (dus: geoptimaliseerd is) voor Google, op deze manier zult u hoog ranken en zullen potentiële klanten u vinden. Dit kunt u bewerkstelligen door middel van content optimalisatie maar ook door technische optimalisatie. Volgende week zal onze blog gaan over het investeren in zoekmachineoptimalisatie. We zullen dan dieper op dit onderwerp ingaan en u meer tips geven.  

Potentiële klanten oriënteren zich vaak eerst online. Positieve reviews over uw product of dienst zorgen er voor dat u leads zult genereren. Zorg er dus voor dat potentiële klanten toegang hebben tot deze reviews. Onze tip: vraag uw huidige klanten of ambassadeurs om een referentie die u online mag plaatsen.  

Wij helpen je graag!

Werk aan de winkel! Ga aan de slag met onze tips en zorg voor meer en betere leadgeneratie. Heeft hulp nodig? Laat het ons weten.




Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook

Relevante artikelen

9 oktober 2019

3 min.