Door LinkedIn effectief te gebruiken kan het aantal leads snel toenemen. Miljoenen professionals maken gebruik van LinkedIn. Grote kans dus dat uw leads hier te vinden zijn. Maar hoe benadert u deze toekomstige leads zonder direct over te komen als een verkoper? In deze blog deel ik 4 tips voor social selling en hoe u daarmee meer leads genereert.
Lees ook: Social Selling als aanvulling op uw acquisitie – Spice Up Biz
Waarom LinkedIn gebruiken?
LinkedIn is allang niet meer alleen een platform om uw cv op te plaatsen als u een nieuwe baan zoekt. Het heeft zich ontwikkelt tot een platform waar professionals met elkaar in contact kunnen komen. Door de vele functionaliteiten die LinkedIn aanbiedt kunnen professionals en bedrijven op verschillende manieren kenbaar maken wat zij te bieden hebben aan anderen.
Daarnaast kunt u via LinkedIn er gemakkelijk achter komen wie de beslissingsbevoegde is in een organisatie en kunt u direct met de juiste persoon in contact komen.
Tip 1: Maak contact
Om ervoor te zorgen dat u anderen kunt laten zien wat u te bieden heeft, een persoonlijk bericht te sturen en een afspraak te maken is het belangrijk om met anderen te linken. Dit doet u door uw ideale klant een connectieverzoek te sturen. Het is daarbij extra belangrijk om contact te maken. Dit kunt u doen door een persoonlijk bericht toe te voegen aan uw connectieverzoek. De kans is dan groter dat uw verzoek wordt geaccepteerd. U neemt de moeite om een bericht te schrijven en dat wordt vaak gewaardeerd. Als u iemand tegenkomt op bijvoorbeeld een netwerkbijeenkomst, dan geeft u ook niet alleen uw visitekaartje af en vertrekt weer. U start eerst een gesprek met diegene.
Tip 2: Gebruik de tool Sales Navigator
Ik kan me voorstellen dat u denkt: hoe kan ik mijn ideale klant op dit grote platform vinden? U kunt dit doen door in de zoekbalk naar bepaalde functietitels te zoeken binnen een bepaalde regio. Maar om een nog gerichter resultaat te ontvangen kunt u gebruik maken van de Sales Navigator van LinkedIn. Met deze tool kunt u gericht zoeken naar besluitvormers en beslissingsbevoegden binnen een organisatie die voor u interessant zijn. U kunt gebruik maken van deze tool als u het LinkedIn premiumpakket ‘Sales’ gebruikt.
Tip 3: Zoek op ‘content’
Deze tip heb ik mogen ontvangen tijdens een LinkedIn-training van Corinne Keijzer. Zij liet weten dat er een manier is om op content te zoeken van andere LinkedIn-leden.
Om dit te kunnen doen moet u overgaan naar de Engelstalige taalinstelling. Zodra u deze heeft ingesteld kunt u op oproepen van anderen zoeken. Gebruik daarbij zinnen als “Ik zoek een…”, “Wie kent een…” of “Wie heeft ervaring met…”. Zoek naar wat voor u relevant is. U zult zien dat er meer verborgen leads zijn dan u dacht. Het geeft u ook direct een invalshoek om contact te maken met een prospect.
Tip 4: Jezelf positioneren als expert
Verwacht niet dat zodra er een connectie gemaakt is op LinkedIn dat u gelijk benaderd wordt voor opdrachten. Zodra er op een gegeven moment wel behoefte is aan uw product of dienst zal er vanzelf een bericht volgen. Om ervoor te zorgen dat prospects u weten te vinden en dat u in hun gedachten blijft is het belangrijk om content te plaatsen die u op een menselijke manier positioneert in de markt. Denk bijvoorbeeld aan relevante artikelen, zakelijke content in de vorm van een verhaal, promotieberichten en tips. U kunt ervoor kiezen om alleen tekst te plaatsen, tekst met foto, tekst met video of tekst met een link te plaatsen. Tekst met bewegende beelden schijnt op dit moment nog steeds goed te werken om de aandacht te trekken.
Uw eigen LinkedIn profiel
Bovenstaande tips werken het beste als u zelf een goed professioneel LinkedIn profiel heeft. Heeft u nog geen professioneel profiel? Dan kan SpiceUpBiz u hierbij helpen. Wij geven trainingen op het gebied van Social Selling en leren u en uw medewerkers actiever aan de slag te gaan met LinkedIn. Interesse? Neem dan contact met ons op.