Zichtbaarheid is voor elke ondernemer van belang. Om te kunnen blijven ondernemen of zelfs te kunnen groeien als bedrijf is het noodzakelijk dat (potentiële) klanten weten wat u te bieden heeft. Netwerken speelt hier een belangrijke rol in. U kunt zich tijdens het netwerken zichtbaar maken voor nieuwe klanten, profileren en verbindingen aangaan. Velen denken dat er bij netwerken veel tijd en energie geïnvesteerd wordt en dat dit te weinig oplevert. Dit is echter onjuist. In deze blog geef ik 5 redenen waarom u juist wel zou moeten gaan netwerken.
Reden 1: Podium voor uw expertise en uw verhaal
U kunt uw netwerk zien als een podium waar u uw expertise kunt benadrukken en uw verhaal kunt vertellen. Door een actieve bijdrage te leveren aan uw netwerk biedt u waarde en kennis. Laat zien hoe u te werk gaat. Door bijvoorbeeld uw kennis te delen in een blog, vragen beantwoorden van mensen of een workshop te geven kunt u uzelf en uw bedrijf meer onder de aandacht brengen. Door het vertellen van uw verhaal voegt u aan uw product of dienst een emotie toe. Het toevoegen van een emotie is een middel om verbinding te creëren met uw doelgroep. Na verloop van tijd zullen mensen u gaan zien als expert en aan u denken zodra ze een oplossing nodig hebben waarvan zij denken dat u kan helpen.
Reden 2: Vertrouwen ontwikkelen
Bij netwerken gaat het ook om vertrouwen. U wilt dat mensen u vertrouwen. Maar om mensen te kunnen overtuigen van uw waarde moet u daar zelf ook in geloven. Netwerken helpt u om vertrouwen in uzelf en uw kwaliteiten als ondernemer te ontwikkelen. U komt namelijk in contact met andere ondernemers die waarschijnlijk dezelfde angsten en twijfels hebben. Door een netwerk te bouwen met medeondernemers kunt u zich begrepen en gesteund voelen.
Reden 3: Leren van elkaar
Naast het krijgen van begrip en steun kunnen ondernemers onderling ook van elkaar leren. U kunt met mede ondernemers sparren over bepaalde zaken of kennis en ervaringen delen. Het geeft ook de mogelijkheid om te leren van de fouten van een ander. Op verschillende plaatsen kunt u een, voor u geschikte, ondernemersgroep vinden. En anders kunt u eens zoeken op Facebook en LinkedIn.
Reden 4: Samenwerken
In een netwerk zitten verschillende personen met verschillende expertises. Wellicht zitten er een aantal expertises tussen die goed aansluiten bij uw eigen vakbekwaamheid. U zou dan door samenwerking uw klant misschien wel nog beter kunnen bedienen. U kunt namelijk een totaalpakket aanbieden. En juist door samenwerking met een ander ontvangt u ook meer nieuwe klanten.
Reden 5: Elkaar helpen
Kunt u maar geen goed personeel vinden? Wilt u graag iets meer weten over Online Marketing? Waarom werkt uw software niet goed? Door deze vragen binnen uw netwerk te stellen wordt u vaak snel én goed geholpen. Op deze manier kunnen ondernemers elkaar onderling ook helpen.
Netwerken gaat tegenwoordig al snel via social media. U bereikt in één keer een grote groep mensen. Netwerkplatforms als LinkedIn kunnen veel marketing en sales mogelijkheden bieden. Denk bijvoorbeeld aan Social Selling. Met Social Selling creëert u waarde door kennis te delen en nieuwsgierigheid op te wekken. Op deze manier print u zichzelf in het brein van uw prospect. Hierdoor kunt u na verloop van tijd uw prospect op een warme manier benaderen om een afspraak in te plannen. U draait in feite het traditionele verkoopproces om.
Maar onderschat de waarde van offline netwerken niet! Dit is nog steeds net zo voornaam. Vanuit de aard van menselijke relaties blijkt direct persoonlijk contact erg belangrijk. De passie die u als ondernemer heeft over uw product of dienst brengt u uiteindelijk het beste over door de sprankeling in uw ogen te laten zien aan uw gesprekspartner. Daarnaast heeft u bij direct persoonlijk contact niet alleen de ruimte om te praten, u heeft ook de ruimte om te luisteren naar de ander. Iemand die zijn verhaal vertelt kan u zomaar zeer waardevolle informatie geven. Zoek daarom netwerkbijeenkomsten of netwerkborrels op bij u in de buurt en ga gewoon langs!