In 4 stappen een betere afstemming tussen marketing- en salesstrategieën

15 oktober 2021

4 min.

Een goede afstemming tussen Marketing en Sales wordt ook wel ‘smarketing’ genoemd. Het gaat om het afstemmen van marketing- en salesstrategieën gebaseerd op gezamenlijke doelen en buyerspersona’s. Als de afstemming van deze afdelingen goed wordt uitgevoerd en daarmee gebruik maken van elkaars data, kennis en ervaringen kunnen er meer leads gegenereerd worden en daarmee ook meer omzet behaald worden.

Bij het opstellen van uw bedrijfsstrategie kunt u een aparte marketingstrategie opstellen en een aparte salesstrategie. Maar als u hoogwaardige leads wilt genereren kunt u beter kiezen voor één plan waarin Sales en Marketing samenkomen en elkaar versterken. Door een goede afstemming van Sales en Marketing zal u merken dat uw verkooprendement zal toenemen.   

Lees ook: Moeten Marketing en Sales Samenwerken? Zo ja? Hoe en waarom?

Synergie tussen Sales en Marketing

Als Sales en Marketing goed op elkaar zijn afgestemd spelen zij in hetzelfde team om meer leads te genereren en uiteindelijk ook meer omzet te behalen. Met marketing kunt u namelijk veel meer dan alleen maar aandacht trekken. Met de inzet van marketingautomation kan iedere onderneming de dialoog aangaan met zijn doelgroep. Op deze manier bouwt u via marketing al een relatie op met een potentiële klant nog voordat sales hem actief gaat benaderen. 

De aanpak in 4 stappen voor het afstemmen van marketing en sales strategieën

Hoe u kunt zorgen voor een goede afstemming van Marketing en Sales zal ik in 4 stappen toelichten.

  1. Afstemmen van verwachtingen

Vaak werken Marketing en Sales elkaar tegen in plaats van dat zij elkaar versterken. Dit komt doordat zij niet dezelfde taal spreken. Werk daarom een procedure uit voor het overhandigen van leads vanuit marketing naar sales. Maak duidelijk wanneer een lead ver genoeg is in de salesfunnel om benaderd te kunnen worden door sales. Als beide afdelingen weten welke acties een lead warm genoeg maken om door sales benaderd te worden, wordt er niet onnodig tijd verspild. 

  1. Deel dezelfde funnel

Als Marketing en Sales dezelfde funnel delen kunnen ze ervoor zorgen dat leads op de juiste manier door de funnel worden geleid. In deze funnel is marketing verantwoordelijk voor de top van de funnel en sales verantwoordelijk voor het laatste deel. Beide afdelingen zijn verantwoordelijk voor het midden van de funnel. Hier is de synergie tussen Marketing en Sales erg van belang. Sales en Marketing zullen moeten samenwerken en data en kennis overdragen aan elkaar.    

  1. Sales en marketing software integreren

Zorg ervoor dat sales en marketing toegang hebben tot dezelfde data en dat software geïntegreerd wordt. Op deze manier is de afdeling marketing in staat om eenvoudig aanvullende informatie over leads naar de salesafdeling te sturen. En de salesafdeling kan marketing informeren over welke campagnes wel of niet werken en de reden daarvan. In deze fase ontstaat de synergie die erg belangrijk is voor het slagen van dit proces. Samenwerken, samen verantwoordelijk zijn, elkaar terugkoppeling geven en hiervan leren. 

  1. Meten, analyseren en optimaliseren

Door te meten en te analyseren kan een proces verbeterd worden. Meet bijvoorbeeld de prestaties binnen iedere fase van de sales- en marketingfunnel. Overleg regelmatig met elkaar om direct met elkaar te communiceren. 

Social Selling

Online en social media nemen een steeds grotere plek in het aankoopproces van een klant. Ook is het zo dat een groot deel van dit proces wordt doorlopen zonder dat de klant contact zoekt met de organisatie. De (potentiële) klanten worden overspoeld met informatie. Maar om meer aandacht te trekken moet uw boodschap gepersonaliseerd worden. Bij persoonlijke verkoopgesprekken gaat dit vanzelf. Maar online of via social media is een gerichte en heldere boodschap belangrijk om op te vallen en interactie aan te gaan. Wederom een goede reden waarom er afstemming tussen Sales en Marketing moet zijn. 

Social Selling kan u helpen om op het juiste moment, de juiste boodschap, aan de juiste persoon te brengen. De afdelingen Sales en Marketing kunnen de klanten met behulp van social media nog beter leren begrijpen en er achter komen wat er speelt bij de klant om vervolgens de relatie met de klant te versterken. Als Sales en Marketing goed samenwerken is Social Selling dé manier om beter op te vallen bij (potentiële) klanten. 

Lees ook: Social Selling als aanvulling op uw acquisitie

Wilt u meer weten over of direct aan de slag met het afstemmen van Sales en Marketing en/of Social Selling? Neem dan contact op met ons, SpiceUpBiz.

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.