Moet marketing en sales samenwerken? Zo ja, waarom? Marketeers doen hun werk toch goed? Ze zitten vastgeketend aan hun bureau om te doen wat er van hen gevraagd wordt, toch? Laat ze doen, zou u toch denken… Houd het maar bij een gedachte en schiet zo snel mogelijk in actie!
Waarom marketing en sales moeten samenwerken!
Terwijl sales continu omringd is door potentiële klanten, hebben de marketeers in lange tijd geen klanten ontmoet. Hierdoor vormen ze twee werelden binnen een bedrijf. Doordat de twee naast elkaar werken, hebben ze geen zicht op welke strategie goed werkt en welke niet werkt. Er worden ook continu investeringen gedaan langs beide kanten, waardoor er veel geld verloren gaat. Maar ze werken toch aan hetzelfde doel? Waarom niet één investering en samen knallen? Inderdaad! Laat dus marketing met sales samenwerken voor een succesvolle business!
Wat doet de marketing precies?
De marketing zorgt ervoor dat de doelgroep op de juiste manier wordt getriggerd en opgewarmd. Zij laten potentiële klanten kennismaken met uw bedrijf en uw dienst en/of product. Maar wat is de juiste manier? Daar heeft u toch nuttige informatie voor nodig? Juist! En die informatie vind u bij de sales!
Wat doet sales?
Sales voert de verkoopgesprekken. Om deze gesprekken tot een goed einde te brengen hebben ze de marketing (afdeling) nodig. Want hoe weet sales anders in welk stadium van de sales funnel de klant zich bevindt?
Het is een bevel! Sales en marketing werk samen!
Gescheiden blijven werken, is dus niet bepaald de beste oplossing! Profiteer van elkaars kennis. Marketing heeft de skills om kwalitatief werk te leveren en sales heeft de juiste informatie. Beide moeten ze de handen in elkaar slaan, om dezelfde boodschap door te kunnen geven!
Hoe kan marketing met sales samenwerken?
Wat is een kwalitatieve lead volgens sales?
Marketing heeft toegang tot boordevol leads. Maar welke lead is nu kwalitatief? Sales is hierbij het juiste aanspreekpunt. Het is aan de sales, om de marketing duidelijkheid aan te geven, over wat voor hen een kwalitatieve lead is. Zo kan sales preciezer te werk gaan!
Marketing kan nuttige leads/data bezorgen aan sales
Sales zit met klanten aan tafel die vaak al weten wat ze willen. Ze hebben de nodige research gedaan en zijn tot een conclusie gekomen. Hierdoor verloopt een verkoop moeizaam. Potentiële klanten moeten in een eerder stadium bereikt worden. Hierdoor voelt de klant zich begrepen en wordt er ook niet gegrepen naar “een goedkope oplossing”. De kans op een verkoop wordt verhoogd. Maar wat als marketing kwalitatieve leads kan genereren voor sales, zodat een verkoopgesprek in een eerder stadium plaatsvindt? Ideaal, toch!
De juiste begeleiding
Sales kan marketing relevante informatie bezorgen, over de structuur van de verkoopgesprekken. De marketing kan daardoor een vervolg-campagne opstellen en data van de sales gebruiken.
Content maken voor de sales
Marketing kan met behulp van tools, content maken en afleveren aan sales. De personen van sales, kunnen deze content op hun eigen profielen delen. Zo hebben ze altijd kwalitatieve content. Want voor kwalitatieve content, moet je écht wel aankloppen bij marketing!
Leads opwarmen door gerichte content
Door specifieke content te verspreiden op de juiste kanalen, warm je leads op. Ze zijn op de hoogte van je aanbod, ze weten wie je bent en ze kennen je bijna persoonlijk. Marketing ondersteunt sales dus met behulp van contentmarketing. Een lead krijgt op de juiste plaats, waardevolle content voorgeschoteld, waardoor het verkoopgesprek wordt aangepast. Een lead die op de hoogte is, is ten slotte ook een SQL oftwel een sales qualified lead.
En er zijn nog zo véél mogelijkheden!
Maar één ding is duidelijk: als marketing en sales samenwerken kan pas écht de juiste boodschap overgebracht worden. Zit u met je handen in het haar? Dat snappen wij. Maar ook wij gaan de handen in elkaar slaan! Ontdek wat wij SAMEN kunnen doen om je business een duwtje in de rug te geven.