Hoe haalt u meer succes uit uw sales, welke dingen kunt u doen om effectiever te zijn en sneller richting de gewenste targets te komen door middel van inzet van sociale media?
TIP 1: VERKOPEN EN SALES IS VOORAL LUISTEREN EN VRAGEN STELLEN, OBSERVEREN DUS.
Sales Managers en verkopers die succesvol zijn zijn vaak meestal goede luisteraars. Daarom zeggen ze ook dat een goede verkoper 80% van de tijd luistert en zelf 20% aan het woord is. Vooral het goed luisteren en hierop inspelen met vragen is heel belangrijk. Met name het stellen van open vragen ( hoe, wie, wat, waar, welke, waarom) geven u wat meer inzicht in het brein van uw prospect, wat denkt hij en hoe kunt u met uw oplossing hierop aansluiten?
De techniek van luisteren en vragen stellen kunt u, op een iets andere manier, ook inzetten op sociale media (Social Listening). Dit doet u in de vorm van observeren. Kijk eens rond op de profielpagina van uw prospect, lead of klant. Op welke pagina’s zijn ze actief, op welke berichten reageren ze of wat vinden ze interessant? Kom in contact en stel vragen, deel interessante content en sta open voor het gesprek via sociale media.
TIP 2: VERKOOP GEEN PRODUCTEN MAAR EEN OPLOSSING.
Door steeds de juiste vragen te stellen en goed te luisteren/observeren komt u er meer en meer achter wat uw klant beweegt en welke pijn hij heeft. Uw oplossing moet hier uiteraard op aansluiten. De prospect heeft een bepaalde behoefte en deze moet u koppelen aan de voordelen van uw product of dienst. Sociale media kan u daarbij zeker een handje helpen! Zeker omdat de drempel via sociale media vaak lager ligt. U kunt prospects makkelijk benaderen en prospects kunnen makkelijk bij u terecht met hun vragen. Door de opgedane kennis via sociale media voert u het telefonische of persoonlijke gesprek dat later zal volgen makkelijker.
TIP 3: MAAK UW VERKOOP PERSOONLIJK
Denk er ook aan dat u verkoopt aan een mens, en niet aan een organisatie. Ieder mens is uniek en wil dus op een andere unieke en persoonlijke wijze benaderd worden. Door social media krijgt u meer inzicht in wat uw prospect beweegt, zijn interesse en nog veel meer. Nu is het de tijd van de persoonlijke aanpak en klantgerichtheid. Social media kan u daarbij zeker een handje helpen!
Inlevingsvermogen is een heel goede competentie voor een verkoper. Door steeds authentiek te zijn kunt u makkelijker een band opbouwen met uw prospect. Respecteer uw prospect en u zult dit respect ook terugkrijgen.
TIP 4: ZET SOCIAL SELLING IN, gebruik uw sociale media.
Met de komst van Social Media is de online wereld heel belangrijk. Gebruik uw netwerk van bijvoorbeeld LinkedIn om uw relaties toe te voegen en uw netwerk uit te breiden met waardevolle contacten. Zoals gezegd kunt u online veel leren over uw klanten. U kunt uw prospects benaderen via deze netwerken en in the picture komen door goede content te delen. Zo kunt u zich profileren als een echte expert in uw vakgebied! Zet social selling dus in om uw verkoop te ondersteunen.
TIP 5: HOUD UW DOELSTELLINGEN IN HET OOG
Blijf steeds focussen op uw doelstelling en blijf in contact met uw prospects en klanten in uw doelgroep, ook via sociale media. Met uw klanten in contact blijven is essentieel voor een cross- of upsell. Bij veel bedrijven zit wel 20% omzetgroei in hun bestaande klantenportefeuille. Wat betreft nieuwe klanten is de opvolging essentieel, blijf contact houden via verschillende sociale media kanalen, bel, app of mail maar zorg dat u niet loslaat en steeds in contact blijft om zo te zorgen dat u die handtekening binnenhaalt!