Het belang van een informatie e-mail. 3 belangrijke stappen voor het binnenhalen van nieuwe klanten met een informatie e-mail

27 mei 2021

3 min.

Veel klanten vinden dat je geen informatie e-mail moet sturen naar een prospect. Deze zou toch niet gelezen worden. Toch zijn wij van mening dat een goede informatieve mail zeker een toegevoegde waarde heeft.

Waarom een informatie e-mail?

Buiten het feit dat u minimaal 8 contactmomenten nodig heeft voordat u een klant heeft is er ook vertrouwen bij de potentiële klant nodig om met u aan aan tafel te gaan. Dit vertrouwen bouwt u op door middel van de verschillende contactmomenten. Een informatieve e-mail draagt bij aan het aantal contactmomenten maar wekt ook interesse en dient als naslagwerk. Een interessante informatieve e-mail wordt uitgeprint en komt op een bureau te liggen (of zal worden doorgestuurd). Een klant binnenhalen kan best lang duren. Hoe kunt u dit proces versnellen?

Een informatie e-mail die wel werkt

Deze manier van informatie sturen biedt een snelle, simpele en elegante manier om in gesprek te raken met uw potentiële klanten met wie u al eerder contact heeft gehad.

Het mooie is dat u klanten wilt hebben die van u kopen en u wilt geen tijd verliezen aan een klanten die niet koopt.

3 belangrijke stappen.

  1. Kies een goede onderwerpregel: zet hierin de naam van degene die u mailt, dus: Michael, bent u nog steeds geïnteresseerd in x?

In de mail zelf schrijft u dan, stuur me deze mail terug als dat zo is…

Zo eenvoudig kan het zijn, een paar belangrijke vuistregels om te volgen:

  • de onderwerpregel moet gelijk interesse wekken, spreek degene die u mailt rechtstreeks aan en stel een vraag die relevant is en die aandacht trekt
  • Een korte mail wordt gelezen dus zet er geen onnodige info in.
  • x in uw onderwerpregel is het resultaat van uw dienst, dat kan zijn, meer omzet, een betere productiviteit, minder rugpijn of noem maar op. Waar ligt uw klant wakker van en wat lost u op?
  • X moet een zeer urgent resultaat zijn waar ze in willen investeren, benoem het echte eindresultaat niet het proces.

Wie stuurt u de mail? Aan prospects die u al eerder heeft gesproken of gemaild, daar stuurt u de mail naartoe, hij werkt alleen voor mensen die u al kent.

  • bijvoorbeeld iemand die u heeft gesproken tijdens een netwerkmeeting
  • iemand die al eens bij u op gesprek is geweest
  • iemand die meedeed aan uw webinar
  • slapende of oude klanten

Natuurlijk kunt u dit ook automatiseren, nodig ze uit als ze bijvoorbeeld als zijn ingeschreven voor uw nieuwsbrief.

Als iemand een reactie geeft komt natuurlijk stap 2.

  1. Plan een gesprek in als iemand reageert.

Voer als iemand u terug mailt een informatief gesprek en kijk of u kunt helpen. Vragen die u kunt stellen zijn bijvoorbeeld: wat heeft u gedaan om x te bereiken, kunt u wat meer vertellen over waarom u x nog niet behaald heeft?

Zorg dat u nieuwsgierig bent en geïnteresseerd, alsof u met een vriend spreekt.

Wanneer u voelt dat u zou kunnen samenwerken pas dan kunt u misschien een voorstel doen.

In de mail die u als tweede stuurt schrijf u, ik heb een paar ideeën voor u die misschien wel interessant zouden kunnen zijn. Wilt u hier eens over in gesprek?

  1. Voer een gesprek. Maak de klant nieuwsgierig en stel vragen die de klant meer naar de ja brengen, ga dus in op de pijn.

De informatie mail moet dus een trigger zijn om in gesprek te komen, u trekt er altijd klanten mee, die op dat moment een echt probleem ervaren met wat u heeft aangegeven in x. Als klanten de resultaten willen bereiken die u omschrijft zullen ze zeker een gesprek willen voeren. Zo heeft u de kans om een nieuwe klant binnen te halen.

Het versturen van een informatieve e-mail is natuurlijk een begin. Als volgende stap kunt u inzetten op e-mailmarketing. Daarover schreven we al eerder een blog.

Kunnen wij u helpen of wilt u ook een strategie sessie boeken, neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook