4 tips over SEO: Investeren in zoekmachine optimalisatie (SEO).

21 augustus 2019

4 min.

Zoekmachine optimalisatie ofwel Search Engine Optimization (SEO), is het optimaliseren van uw content voor de vindbaarheid op zoekmachines (zoals bijvoorbeeld google). Meestal komt dit neer op het geschikt maken van uw website content voor zoekmachines maar ook het doorvoeren van technische optimalisaties aan uw website zelf. De vraag is niet of u moet investeren in SEO maar hoe u moet investeren in SEO. Belangrijk om te weten is dat u veel optimalisaties zelf kunt toepassen. Laat u niet afschrikken door technische termen maar lees vooral verder en leer hoe u zelf aan de slag kunt gaan met SEO.   

zoekmachine optimalisatie

Onderzoek uw doelgroep.

Onthoudt goed dat u teksten niet schrijft voor een zoekmachine maar voor uw websitebezoeker en potentiële klant. Daarom dient u precies te weten voor wie u schrijft, wat is uw doelgroep? Uw schrijfstijl stemt u af op uw doelgroep, want uw teksten moeten wel leesbaar zijn. Daarna gaat u de content optimaliseren voor zoekmachines.

Optimaliseer uw content.

Content optimaliseren voor zoekmachines doet u door het zoekgedrag van uw potentiële klanten in kaart te brengen. Welke zoektermen gebruikt uw doelgroep? Maak gebruik van de Zoekwoordenplanner van Google Adwords. Een veel gekozen strategie is om te kiezen voor populaire zoekwoorden. Dit is een strategie die in het begin niet aan te raden valt omdat er sprake is van veel concurrentie. Hierdoor is het vaak lastig is om hoog te ranken. Ga dus op zoek naar relevante maar unieke zoekwoorden.

Wat u moet weten is dat een zoekmachine zoekt naar kwaliteit in teksten. Een zoekmachine kan zelf geen teksten lezen dus daarom zoekt deze naar kwaliteitsindicaties. Een kwalitatieve pagina wordt bijvoorbeeld vaak gedeeld op sociale media. Belangrijk zijn ook links naar andere pagina’s binnen uw eigen website. Daarnaast is een belangrijke kwaliteitsindicatie dat er andere websites naar uw website linken. Dit kunt u bijvoorbeeld bereiken door het plaatsen van blogs op uw website, deze kunnen gedeeld worden door andere pagina’s of op sociale media.

Maak unieke content en kopieer geen teksten van andere pagina’s. Zorg er voor dat u regelmatig nieuwe content plaatst waardoor het voor potentiële klanten interessant blijft om uw website te bezoeken. 

Voer technische optimalisaties door.

Een deel van zoekmachine optimalisatie dat in eerste instantie erg ingewikkeld lijkt zijn technische optimalisaties van uw website ter bevordering van zoekmachine optimalisatie. We zullen u echter laten zien dat dit niet zo moeilijk blijkt als hoe het klinkt. Want ook veel technische optimalisaties kunt u gewoon zelf uitvoeren. Tenminste als uw website een Content Management Systeem(CMS) heeft. Dit is een systeem achter uw website dat toegang verleent voor het beheer van de website. U kunt op deze manier aanpassingen aan de website doen zonder (uitgebreide) kennis van codetaal (HTML/CSS).

Wat kunt u zelf doen aan SEO?

We gaan ons op een iets meer technisch vlak begeven, maar nog steeds zijn dit optimalisaties die u zelf kunt uitvoeren. Een belangrijk startpunt is de URL van uw webpagina’s. Belangrijk is om de titel van uw webpagina toe te voegen aan uw URL.

Een voorbeeld: onze contactpagina op de website heeft als URL “https://spiceupbiz.nl/contact/” en niet “https://spiceupbiz.nl/index5.php?option=nl_content&do_pdf=4&id=6”.

Daarnaast is het belangrijk om de zogenaamde “title tags” in te vullen. Dit zijn de titels die op de zoekmachines worden getoond (zie de rode cirkel in de afbeelding hieronder). Deze titels worden door uw potentiële klant gescand. Een titel die niet pakkend is en niet aanspreekt zal niet opgemerkt worden. Vul deze title tag in voor iedere pagina en maak gebruik van relevante en unieke zoekwoorden. Gebruik niet meer dan 65 tekens.

Hetzelfde geldt voor de zogenaamde meta descriptions, dit is tekst met de omschrijving die u in de zoekresultaten vindt onder de title tag (Zie de zwarte pijl in de afbeelding hierboven). Anders dan title tags zorgen meta descriptions niet voor een hogere ranking, maar zorgen ze er wel voor dat potentiële klanten doorklikken op uw website. Het “doorklik percentage” is dan wel weer belangrijk voor uw ranking.

Zoekmachines lezen alleen tekst. Maar toch is het ook belangrijk om uw afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines. Geef afbeeldingen die u op uw website gebruikt een goede en relevante naam (zogenaamde ALT tags), deze lezen de zoekmachines namelijk wel. De afbeeldingen zullen door de zoekmachine beter beoordeeld en gevonden worden met een goede titel. Een standaard naam als “Schermafbeelding 2019-06-12 om 13.05.11.jpg” is dus NOT DONE!    

Mocht het u zelf niet lukken om zoekmachine optimalisatie toe te passen, raadpleeg dan een professional. Wij van SpiceUpBiz staan voor u klaar en beantwoorden graag uw vragen.

Deel dit artikel

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.