Hoe verbindt u marketing met sales? Wij geven u 4 tips

5 mei 2020

2 min.

Vroeger waren sales en marketing echt 2 gescheiden afdelingen. Maar meer en meer vloeien deze 2 in elkaar over. De impact van marketing is groot. Social media zoals LinkedIn kunt u zeker inzetten om uw bedrijf te positioneren maar ook om uzelf persoonlijk te branden (social selling). Koude acquisitie is uiteraard nog steeds een goed middel om informatie te krijgen uit de markt. Laaghangend fruit is er overigens altijd! Maar wanneer u daar bijvoorbeeld LinkedIn naast gebruikt kan dit de koude acquisitie zeker versterken!

marketing overleg

1. Marketing met uw LinkedIn profiel

Wees bewust van uw uitstraling en positionering op Linkedin, het is belangrijk dat degene die op uw profiel kijkt weet wie u bent en wat u doet. Zorg dus ervoor dat dit meteen duidelijk is en dat u als een serieuze partij wordt gezien.

2. Social Selling

Denk eens na over uw doelgroep, uw ideale klant. Door middel van gerichte zoekresultaten, het zogenaamde “Boolean Search” kunt u een mooie selectie maken van prospects en deze gaan volgen. Bezoek eens hun profiel en reageer op berichten die ze plaatsen om zo in het vizier te komen en hun aandacht te trekken. Ook kunt u de bedrijfspagina volgen van personen uit uw doelgroep. U leert zo ook veel over de bedrijven, de mensen die er werken en de branche.

3. Expertstatus

Als het duidelijk is welke doelgroep u interessant vindt kunt u gaan communiceren over de behoeftes van de doelgroep, welke vragen hebben ze en heeft u hier een antwoord op? Door uzelf neer te zetten op een bepaald gebied en vooral authentiek te blijven heeft u grote kans dat de potentiële doelgroep geïnteresseerd raakt in u of uw bedrijf.

4. Regelmaat

Communiceer regelmatig met uw doelgroep. Zoek onderwerpen die aanspreken en probeer steeds op dezelfde manier en tone of voice te spreken.

U wil natuurlijk klanten aantrekken maar uiteraard kunt u zelf ook op zoek gaan. Begin daarom met een duidelijk aantrekkelijk profiel. Communiceer regelmatig en wees authentiek. Zo gaat u ook op LinkedIn bouwen aan uw relaties en werkt u aan het krijgen van vertrouwen, dat is uiteindelijk een van de belangrijkste zaken om met iemand samen te werken!

Deel dit artikel

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.