5 handige marketing tools

1 oktober 2019

3 min.

Op het gebied van marketing bestaan er veel verschillende handige marketing tools. De ene relevanter dan de andere. Graag laten we u vandaag kennismaken met 5 tools die wij handig vinden en regelmatig gebruiken. Natuurlijk zijn er tientallen verschillende tools op de markt maar wij zullen vandaag de 5 tools met u bespreken die wij graag gebruiken.

marketing tools

5 handige marketing tools op een rij

1: Google Analytics

Dit is een belangrijke en gratis marketing tool van Google waarmee u verkeer/activiteit op en van uw website kunt meten. Met deze marketing tool meet u bezoekersstromen en bezoekersgedrag. De informatie die u verzamelt wordt overzichtelijk en schematisch weergegeven. Op deze manier kunt u inzichtelijk krijgen hoe uw website presteert en kunt u bepalen hoe u moet bijsturen. Als u meer wilt weten over het gebruik van Google Analytics lees dan de blog die we eerder schreven.        

2: CRM-Software

CRM staat voor Customer Relationship Management. De software biedt een klantenbeheersysteem waarin klantgegevens kunnen worden bijgehouden en geanalyseerd. Deze software stelt bedrijven in staat om verschillende afdelingen te laten samenwerken aan een klantenbestand. Iedere medewerker krijgt, door het werken met deze software, een duidelijk beeld van de geschiedenis met de betreffende klant. U kunt het zien als een werkbare centrale database van klanten. Ook bij SpiceUpBiz werken met CRM-Software. Zelf maken we gebruik van ZOHO. Een bedrijf dat zijn/haar salesafdeling serieus neemt kan niet zonder CRM-software. Deze tool mag zeker niet ontbreken in een lijstje met marketing tools.

3: E-mailmarketing – Mailchimp

Marketing via e-mail, bijvoorbeeld het versturen van nieuwsbrieven, is een effectieve manier van marketing. Voor dit soort e-mailmarketing bestaan er gratis programma’s. Een voorbeeld van een dergelijk programma is Mailchimp. Mailchimp presenteert zichzelf als een marketing platform, maar in deze context gaat het ons specifiek om de e-mailmarketing. Met behulp van Mailchimp kunt u zonder kennis van programmeertaal als HTML/CSS en zonder uitgebreide kennis van vormgeving toch mooie en succesvolle e-mailmarketing campagnes opzetten. De functionaliteiten zijn uitgebreid en u kunt zelf kiezen voor een gratis versie of voor een betaalde versie met meer funcionaliteiten.  

4: SEO Spider Tool – Screaming Frog

Een handige tool om Search Engine Optimization (SEO) toe te passen is Screaming Frog. Deze tool scant alle URL’s op uw website en geeft u dan een overzicht met daarin de belangrijkste gegevens. In een oogopslag kun je zien welke links niet werken, welke afbeeldingen geen alt-tekst hebben of welke pagina’s een ontbrekende en/of foutieve meta description hebben. Van deze tool is een gratis beperkte versie beschikbaar, u kunt ook kiezen voor een betaalde versie met meer functionaliteiten.

5: Keyword Tool 

Als laatste, ook een marketing tool die niet mag ontbreken. Een keyword tool is een tool waarmee u zoekwoordenonderzoek kunt doen. Een tool die dus erg belangrijk is voor uw SEO strategie en de opbouw van uw content. Ieder SEO onderzoek zou moeten beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Met een dergelijke tool kunt u achterhalen wat het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand is van bepaalde zoektermen. Google zelf heeft een Keyword Tool, maar om gebruik te maken van Keyword Planner moet u een Google Ads account hebben. Gelukkig zijn er op internet vele varianten van een Keyword planner te vinden. Ga het internet op en ga meteen zelf aan de slag.     

Net zoals in de vorige tool hebben we het dus weer over een tool waarmee u SEO kunt toepassen en/of verbeteren. Dit geeft het belang van SEO weer.

Misschien gebruikt u deze marketingtools zelf al, anders hopen we dat we u een aantal leuke tips aan de hand hebben gedaan. Ga zelf aan de slag en verbeter uw marketing met behulp van deze marketing tools. Mocht u daarbij hulp nodig hebben, dan staan wij van SpiceUpBiz voor u klaar.   


Deel dit artikel

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.