Het kijkgedrag van uw websitebezoeker.

11 september 2019

3 min.

In deze blog vertellen wij u graag iets over het kijkgedrag van uw websitebezoeker. Dit omdat we dit zien als een van de basisbeginselen van het overbrengen van content. Hoe belangrijk de theorie en achterliggende gedachte ook is, vaak hebben wij het idee dat er bij deze theorie niet wordt stilgestaan. Vraagt u zich wel eens af waarom wat op welk deel van een website staat? Wij leggen u graag uit wat het belang is van het kennen van de theorie over het kijkgedrag van uw websitebezoeker. Verder leggen wij u uit op welke manier u hierop kunt inspelen.

kijkgedrag

Plaatst u het bedrijfslogo links boven in de hoek omdat dit op de meeste andere websites ook het geval is of doet u dit bewust. Want het plaatsen van uw logo linksboven op uw website, daar zit dus weldegelijk een achterliggende gedachte achter. Deze achterliggende gedachte noemen we kijkgedrag. Jakob Nielsen een usability (gebruiksvriendelijkheid) consultant deed onderzoek naar dergelijk kijkgedrag.

Onderzoek naar kijkgedrag door middel van eyetracking

Dit onderzoek deed hij aan de hand van “eyetracking” waardoor er een “heatmap” ontstaat die weergeeft op welk punt op de website de blik van de gebruiker is gefixeerd. Het blijkt dat websitebezoekers lezen in de vorm van de letter F. Dit betekend dat ze link bovenaan beginnen. De eerste regel wordt in zijn geheel aandachtig gelezen van links naar rechts, maar hoe verder men naar beneden gaat hoe minder er van links naar rechts gelezen wordt.

Google Analytics

U kunt zelf ook zien hoe uw eigen website bezocht en bekeken wordt. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met Google Analytics, zoals ik vertelde in de blog van vorige week. Google Analytics verzamelt de statistieken van uw website en brengt uw bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves in kaart. Graag geven wij u de tip om op internet ook eens te kijken naar de mogelijkheden van “Hotjar”. Met Hotjar kunt u ook zogenaamde heatmaps genereren, waar u door middel van kleur kunt zien hoe bezoekers scrollen en klikken. Gebruik Hotjar als aanvulling op Google Analytics.  

Stuur uw websitebezoeker

Om er voor te zorgen dat uw website zo goed mogelijk gelezen wordt moet u de lezer sturen. Dit doet u door gebruik te maken van content design. U maakt een tekst zo aantrekkelijk mogelijk door deze te structuren en op te maken, dit in combinatie met relevante beelden. Belangrijk om te realiseren is dat websitebezoekers uw tekst niet lezen maar scannen. De eerste zin wordt nog in zijn geheel gelezen, maar hoe verder u naar beneden gaat hoe minder er gelezen wordt. Daarom zult u aandacht moeten trekken met uw tekst. Wij vertellen u graag op welke manier u een tekst zo aantrekkelijk mogelijk maakt.

Onze tips

Begin met een pakkende titel. Maak vervolgens een inleidende tekst die dik gedrukt is. Maak gebruik van titels, de zogenaamde ‘headings’, (H1, H2, H3, H4, H5, enz.) die zorgen voor een grotere tekst en voor betere vindbaarheid op de zoekmachines. Maak gebruik van mooie afbeeldingen die bijdragen aan uw tekst. Het beste is om zelf mooie en bruikbare foto’s te (laten) maken, anders kijkt u op een stock website voor rechtenvrije afbeeldingen. Volgende week vertellen we u meer over het optimaliseren van afbeeldingen voor een zoekmachine. Als laatste zorgt u er voor dat de paragrafen niet te lang worden. Op deze manier speelt u in op het kijkgedrag van uw websitebezoeker. Ga aan de slag met deze tips en optimaliseer de content op uw website.

Weet u niet waar u moet beginnen, dan denken wij van SpiceUpBiz graag met u mee. Neem plaats bij ons aan tafel en dan kijken we samen wat we kunnen doen.

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.