Zoekmachine optimalisatie ofwel Search Engine Optimization (SEO), is het optimaliseren van je content voor de vindbaarheid op zoekmachines. Meestal komt dit neer op het geschikt maken van je website content voor zoekmachines maar ook het doorvoeren van technische optimalisaties aan je website zelf. De vraag is niet of je moet investeren in SEO maar hoe je moet investeren in SEO. Belangrijk om te weten is dat je veel optimalisaties zelf kunt toepassen. Laat je niet afschrikken door technische termen maar lees vooral verder en leer hoe je zelf aan de slag kunt gaan met SEO.   

SEO letters in notebook

Onderzoek je doelgroep.

Onthoudt goed dat je teksten niet schrijft voor een zoekmachine maar voor je websitebezoeker en potentiële klant. Daarom dien je precies te weten voor wie je schrijft, wat is je doelgroep? Je schrijfstijl stem je af op je doelgroep, want je teksten moeten wel leesbaar zijn. Daarna ga je de content optimaliseren voor zoekmachines.

Optimaliseer je content.

Content optimaliseren voor zoekmachines doe je door het zoekgedrag van je potentiële klanten in kaart te brengen. Welke zoektermen gebruikt je doelgroep? Maak gebruik van de Zoekwoordenplanner van Google Adwords. Een veel gekozen strategie is om te kiezen voor populaire zoekwoorden. Dit is een strategie die in het begin niet aan te raden valt omdat er sprake is van veel concurrentie. Hierdoor is het vaak lastig is om hoog te ranken. Ga dus op zoek naar relevante maar unieke zoekwoorden.

Wat je moet weten is dat een zoekmachine zoekt naar kwaliteit in teksten. Een zoekmachine kan zelf geen teksten lezen dus daarom zoekt deze naar kwaliteitsindicaties. Een kwalitatieve pagina wordt bijvoorbeeld vaak gedeeld op sociale media. Belangrijk zijn ook links naar andere pagina’s binnen je eigen website. Daarnaast is een belangrijke kwaliteitsindicatie dat er andere websites naar jouw website linken. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door het plaatsen van blogs op je website, deze kunnen gedeeld worden door andere pagina’s of op sociale media.

Maak unieke content en kopieer geen teksten van andere pagina’s. Zorg er voor dat je regelmatig nieuwe content plaatst waardoor het voor potentiele klanten interessant blijft om je website te bezoeken. 

Voer technische optimalisaties door.

Een deel van zoekmachine optimalisatie dat in eerste instantie erg ingewikkeld lijkt zijn technische optimalisaties van je website ter bevordering van zoekmachine optimalisatie. Ik zal je echter laten zien dat dit niet zo moeilijk blijkt als hoe het klinkt. Want ook veel technische optimalisaties kun je gewoon zelf uitvoeren. Tenminste als je website een Content Management Systeem(CMS) heeft. Dit is een systeem achter je website dat toegang verleent voor het beheer van de website. Je kunt op deze manier aanpassingen aan de website doen zonder (uitgebreide) kennis van codetaal (HTML/CSS).

Wat kun je zelf doen?

We gaan ons op een iets meer technisch vlak begeven, maar nog steeds zijn dit optimalisaties die je zelf kunt uitvoeren. Een belangrijk startpunt is de URL van je webpagina’s. Belangrijk is om de titel van je webpagina toe te voegen aan je URL.

Een voorbeeld: onze contactpagina op de website heeft als URL “https://spiceupbiz.nl/contact/” en niet “https://spiceupbiz.nl/index5.php?option=nl_content&do_pdf=4&id=6”.

Daarnaast is het belangrijk om de zogenaamde “title tags” in te vullen. Dit zijn de titels die op de zoekmachines worden getoond (zie de rode cirkel in de afbeelding hieronder). Deze titels worden door je potentiële klant gescand. Een titel die niet pakkend is en niet aanspreekt zal niet opgemerkt worden. Vul deze title tag in voor iedere pagina en maak gebruik van relevante en unieke zoekwoorden. Gebruik niet meer dan 65 tekens.

Hetzelfde geldt voor de zogenaamde meta descriptions, dit is tekst met de omschrijving die je in de zoekresultaten vindt onder de title tag (Zie de zwarte pijl in de afbeelding hierboven). Anders dan title tags zorgen meta descriptions niet voor een hogere ranking, maar zorgen ze er wel voor dat potentiële klanten doorklikken op je website. Het “doorklik percentage” is dan wel weer belangrijk voor je ranking.

Zoekmachines lezen alleen tekst. Maar toch is het ook belangrijk om je afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines. Geef afbeeldingen die je op je website gebruikt een goede en relevante naam (zogenaamde ALT tags), deze lezen de zoekmachines namelijk wel. De afbeeldingen zullen door de zoekmachine beter beoordeeld en gevonden worden met een goede titel. Een standaard naam als “Schermafbeelding 2019-06-12 om 13.05.11.jpg” is dus NOT DONE!    

Mocht het je zelf niet lukken om zoekmachine optimalisatie toe te passen, raadpleeg dan een professional. Wij van SpiceUpBiz staan voor je klaar en beantwoorden graag je vragen.

Weergave van google analytics op een tablet. Grafieken en cijfers geven verzamelde data weer.
SIMONE HALLMANNS
– MARKETING- & SALES ADVISEUR –