Voordat ik je ga vertellen waarom je gebruik zou moeten maken van Google Analytics zal ik je eerst uitleggen wat het is en wat je er mee kunt. Google Analytics is een gratis dienst (software) van Google waarmee je verkeer/activiteit op en van je website kunt meten. Statistieken van je website worden gemeten en overzichtelijk en schematisch weergegeven. Deze waardevolle informatie zal inzicht geven in bezoekersstromen en bezoekersgedrag.

Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien waar er op je website geklikt wordt, hoe lang je bezoeker op een bepaalde pagina blijft, wat de herkomst van je bezoeker is en hoeveel bezoekers je website heeft. Google Analytics is gratis te gebruiken, het enige wat je moet doen is een account aanmaken en je aanmelden. Op deze pagina kun je vinden hoe je dit moet doen.
Je vraagt je nu misschien af waarom je gebruik zou moeten maken van Google Analytics. Je hebt hem vast eerder voorbij horen komen: “meten is weten”. Met deze gegevens kun je meten hoe goed je website presteert en vervolgens kun je bepalen waar je verbeteringen moet doorvoeren.
Om Google Analytics ten volle te benutten is het belangrijk om te starten met het stellen van een doel. Hiermee bedoel ik dus het doel van je website, niet het doel of de doelstelling(en) van het bedrijf zelf. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: de verkoop van een product, een inschrijving voor de nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Het is belangrijk om doelen te stellen omdat je doelen kunt meten. In Google Analytics kun je dus zien hoe vaak je whitepaper is gedownload of hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief.
Haal je deze doelen niet of zijn de resultaten niet naar tevredenheid dan kun je met de verzamelde data van Google Analytics analyseren waar het mogelijk fout gaat of waar je de website kunt verbeteren. Misschien trekt je website niet genoeg bezoekers of trekt je website te weinig bezoekers uit de regio die van toepassing is? Je kunt bijvoorbeeld ook zien hoe vaak iemand je website bezoekt voordat er een actie op de website wordt uitgevoerd.
Belangrijke informatie die je kunt verzamelen met gebruik van Google Analytics zijn de gegevens die vertellen via welk kanaal bezoekers op je website terecht komen. Als je weet of bezoekers binnen komen via een zoekmachine, een e-mail nieuwsbrief, sociale media, een link op een andere website of een advertentie dan kun je daar specifiek op inzetten of juist op bijsturen als dit nodig blijkt. Een website kan pas succesvol worden wanneer deze gevonden wordt door potentiële klanten. Een goed middel daarvoor is zoekmachineoptimalisatie, meer informatie hierover lees je in de blog die ik vorige week schreef.
Ik hoop dat ik je in deze blog enthousiast heb gemaakt over het gebruik van Google Analytics en dat je meteen zelf aan de slag gaat. Je zult zelf de mogelijkheden ontdekken en zien dat er met Google Analytics nog veel meer mogelijk is dan hetgeen ik zojuist heb beschreven. Heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op, dan bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

SIMONE HALLMANNS