Waarom gebruik maken van Google Analytics?

4 september 2019

3 min.

Voordat ik u ga vertellen waarom u gebruik zou moeten maken van Google Analytics zal ik u eerst uitleggen wat het is en wat u er mee kunt. Google Analytics is een gratis dienst (software) van Google waarmee u verkeer/activiteit op en van uw website kunt meten. Statistieken van uw website worden gemeten en overzichtelijk en schematisch weergegeven. Deze waardevolle informatie zal inzicht geven in bezoekersstromen en bezoekersgedrag.

google analytics op tablet

Wat kan ik met Google Analytics

Met Google Analytics kunt u bijvoorbeeld zien waar er op uw website geklikt wordt, hoe lang uw bezoeker op een bepaalde pagina blijft, wat de herkomst van uw bezoeker is en hoeveel bezoekers uw website heeft. Google Analytics is gratis te gebruiken, het enige wat u moet doen is een account aanmaken en zichzelf aanmelden. Op deze pagina kunt u vinden hoe u dit moet doen.

Waarom Google Analytics

U vraagt zich nu misschien af waarom u gebruik zou moeten maken van Google Analytics. U heeft hem vast eerder voorbij horen komen: “meten is weten”. Met deze gegevens kunt u meten hoe goed uw website presteert en vervolgens kunt u bepalen waar u verbeteringen moet doorvoeren.

Om Google Analytics ten volle te benutten is het belangrijk om te starten met het stellen van een doel. Hiermee bedoelen we dus het doel van uw website, niet het doel of de doelstelling(en) van het bedrijf zelf. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: de verkoop van een product, een inschrijving voor de nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Het is belangrijk om doelen te stellen omdat u doelen kunt meten. In Google Analytics kunt u dus zien hoe vaak uw whitepaper is gedownload of hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief.

Haalt u deze doelen niet of zijn de resultaten niet naar tevredenheid dan kunt u met de verzamelde data van Google Analytics analyseren waar het mogelijk fout gaat of waar u de website kunt verbeteren. Misschien trekt uw website niet genoeg bezoekers of trekt uw website te weinig bezoekers uit de regio die van toepassing is? U kunt bijvoorbeeld ook zien hoe vaak iemand uw website bezoekt voordat er een actie op de website wordt uitgevoerd.

Belangrijke informatie die u kunt verzamelen met gebruik van Google Analytics zijn de gegevens die vertellen via welk kanaal bezoekers op uw website terecht komen. Als u weet of bezoekers binnen komen via een zoekmachine, een e-mail nieuwsbrief, sociale media, een link op een andere website of een advertentie dan kunt u daar specifiek op inzetten of juist op bijsturen als dit nodig blijkt. Een website kan pas succesvol worden wanneer deze gevonden wordt door potentiële klanten. Een goed middel daarvoor is zoekmachineoptimalisatie, meer informatie hierover leest u in de blog van vorige week.

Zelf aan de slag!

We hopen u in deze blog enthousiast te hebben gemaakt over het gebruik van Google Analytics en dat u meteen zelf aan de slag gaat. U zult zelf de mogelijkheden ontdekken en zien dat er met Google Analytics nog veel meer mogelijk is dan hetgeen we zojuist hebben beschreven. Heeft u hulp nodig? Neem dan contact met ons op, dan bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Deel dit artikel

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.