7 tips om dagelijks uw focus te houden als accountmanager

24 juli 2019

3 min.

Zeker tijdens deze zomerse dagen waarin veel mensen toch last hebben van de hitte merkt u misschien soms dat u wat minder focus heeft. Maar soms heeft u wellicht ook dagen waarin u zich op het einde van de dag afvraagt: wat heb ik in godsnaam uitgevoerd? Herkent u dit ook? Wij geven u als accountmanager graag een aantal tips.

Tips voor de accountmanager

Onderstaand vindt u een aantal tips die ervoor zorgen dat u WEL die focus kunt houden!

1. Maak een dagelijkse planning

Zorg dat u aan het einde van de dag, of heel vroeg de volgende dag voordat u begint te werken een planning maakt. Kijk naar de afspraken die u gepland heeft en deel de overige uren in. 75% van je dag kunt u inplannen de rest mag u zelf invullen met overige zaken. Als u zich goed voorbereidt heeft u een mooie ‘to-do-lijst’ om af te vinken.

2. Maak een prioriteitenlijst van uw to-do-lijst

In volgorde van wat belangrijk is zet u de punten op papier, zo kunt u de lijst van boven naar beneden afwerken. Eat that frog…  Doe de belangrijke en urgente zaken waar u tegenop ziet als eerste! Aan het einde van uw lijst staan dan de leuke dingen die niet zo erg zijn als u ze moet uitstellen. Kijk ook eens naar uw meest productieve uren in uw dag, want hier kunt u natuurlijk ook rekening mee houden bij uw indeling.

3. Pauzes

Door veel korte pauzes in te lassen na het doen van een taak kunt u even afschakelen. Haal een kopje koffie of thee of ga even naar het toilet. Neem halverwege de dag een lunchpauze, waarin u de tijd neemt om rustig te lunchen en helemaal af te schakelen. Zo kunt u weer met volle focus aan de slag!

4. Stopwatch

Denk van te voren na hoeveel tijd u aan een taak wilt besteden, zet dan een wekker en houd u zich hieraan. Anders loopt uw hele planning in de war. Zaken die u niet af heeft gemaakt kunt u ook op een later tijdstip oppakken.

5. Goede referentie

Leg een goede referentie van een klant op uw bureau, hierdoor kunt u door dit eens af en toe te lezen uzelf weer opladen in de positieve modus die u nodig heeft om bij een nieuwe klant enthousiast te zijn. 

6. Afleiders

Wat zorgt ervoor dat u soms bepaalde taken niet af heeft? Wordt u vaak gestoord op uw mobiele telefoon of heeft u je mail aan staan die u steeds uit uw focus trekt? Een simpele oplossing kan dan bijvoorbeeld zijn dat u uw telefoon op vliegtuigstand zet en uw mail sluit. Ook collega’s kunnen een bron van afleiding zijn. Geef het bij uw collega’s aan wanneer u zich op een taak moet focussen en geen tijd heeft voor een praatje of het beantwoorden van vragen. Maak afspraken met collega’s of plan blokken waarin ze u wel mogen storen.

7. Doen!

In ons salesvak moet u proactief zijn. Dus ga aan de slag en ga ervoor? DOEN!


Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.