7 tips om dagelijks uw focus te houden als accountmanager

24 juli 2019

3 min.

Zeker tijdens deze zomerse dagen waarin veel mensen toch last hebben van de hitte merkt u misschien soms dat u wat minder focus heeft. Maar soms heeft u wellicht ook dagen waarin u zich op het einde van de dag afvraagt: wat heb ik in godsnaam uitgevoerd? Herkent u dit ook? Wij geven u als accountmanager graag een aantal tips.

Tips voor de accountmanager

Onderstaand vindt u een aantal tips die ervoor zorgen dat u WEL die focus kunt houden!

1. Maak een dagelijkse planning

Zorg dat u aan het einde van de dag, of heel vroeg de volgende dag voordat u begint te werken een planning maakt. Kijk naar de afspraken die u gepland heeft en deel de overige uren in. 75% van je dag kunt u inplannen de rest mag u zelf invullen met overige zaken. Als u zich goed voorbereidt heeft u een mooie ‘to-do-lijst’ om af te vinken.

2. Maak een prioriteitenlijst van uw to-do-lijst

In volgorde van wat belangrijk is zet u de punten op papier, zo kunt u de lijst van boven naar beneden afwerken. Eat that frog…  Doe de belangrijke en urgente zaken waar u tegenop ziet als eerste! Aan het einde van uw lijst staan dan de leuke dingen die niet zo erg zijn als u ze moet uitstellen. Kijk ook eens naar uw meest productieve uren in uw dag, want hier kunt u natuurlijk ook rekening mee houden bij uw indeling.

3. Pauzes

Door veel korte pauzes in te lassen na het doen van een taak kunt u even afschakelen. Haal een kopje koffie of thee of ga even naar het toilet. Neem halverwege de dag een lunchpauze, waarin u de tijd neemt om rustig te lunchen en helemaal af te schakelen. Zo kunt u weer met volle focus aan de slag!

4. Stopwatch

Denk van te voren na hoeveel tijd u aan een taak wilt besteden, zet dan een wekker en houd u zich hieraan. Anders loopt uw hele planning in de war. Zaken die u niet af heeft gemaakt kunt u ook op een later tijdstip oppakken.

5. Goede referentie

Leg een goede referentie van een klant op uw bureau, hierdoor kunt u door dit eens af en toe te lezen uzelf weer opladen in de positieve modus die u nodig heeft om bij een nieuwe klant enthousiast te zijn. 

6. Afleiders

Wat zorgt ervoor dat u soms bepaalde taken niet af heeft? Wordt u vaak gestoord op uw mobiele telefoon of heeft u je mail aan staan die u steeds uit uw focus trekt? Een simpele oplossing kan dan bijvoorbeeld zijn dat u uw telefoon op vliegtuigstand zet en uw mail sluit. Ook collega’s kunnen een bron van afleiding zijn. Geef het bij uw collega’s aan wanneer u zich op een taak moet focussen en geen tijd heeft voor een praatje of het beantwoorden van vragen. Maak afspraken met collega’s of plan blokken waarin ze u wel mogen storen.

7. Doen!

In ons salesvak moet u proactief zijn. Dus ga aan de slag en ga ervoor? DOEN!


Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook