Aan de slag met conversie optimalisatie

25 september 2019

3 min.

Conversie optimalisatie is het onderwerp van deze blok. Graag schetsen wij eerst even een achtergrond met belangrijke informatie. Conversie is een typische sales- & marketingterm. Het betekent niet meer dan het moment waarop een websitebezoeker een “aankoop” doet. Een aankoop (harde conversie) kan in deze zin ook ieder andere commercieel interessante actie betekenen, zoals het downloaden van een brochure of het opvragen van informatie(zachte conversie). Conversie wordt uitgedrukt in een percentage van het totaal aantal bezoekers/ontvangers. Wanneer uw website 100 bezoekers per maand heeft en 2 bezoekers kopen een product, dan is uw conversie dus 2%. Let op, conversie optimalisatie is dus niet het aantrekken van meer bezoekers op uw website maar ervoor zorgen dat uw huidige websitebezoeker de actie uitvoert die u beoogt. Dat kan dus zijn dat uw bezoeker een aankoop doet, maar het kan ook zo zijn dat de bezoeker het contactformulier invult of een brochure aanvraagt.

Conversie optimalisatie op papier geschreven

Een belangrijke reden voor conversie optimalisatie lijkt het verhogen van uw omzet door verkopen te stimuleren. Maar we laten u zien dat er meer redenen zijn om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie. Al is het verhogen van omzet natuurlijk altijd interessant.

Aan de slag met conversie optimalisatie

Aan de slag gaan met conversie optimalisatie betekent dat u onderzoek gaat doen naar uw website. Wanneer u de conversie wilt optimaliseren moet u eerst weten wat de huidige cijfers van uw website zijn. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met behulp van Google Analytics en Hotjar, een programma waar we eerder over tipte in een voorgaande blog. Door het doen van dergelijke testen leert u uw websitebezoeker begrijpen en krijg u inzicht waar uw website verbeterd moet worden. Door deze inzichten kunt u beter inspelen op de wensen van uw bezoeker. De website wordt hierdoor veel gebruiksvriendelijker en komt professioneler over. Dit is natuurlijk ook belangrijk omdat de concurrentie op internet groot is. Als u zorgt dat bezoekers een fijne ervaring hebben op uw website zullen ze eerder bij u terugkeren.

Als u eenmaal weet waar het “fout” gaat op uw website en waar de verbeterpunten liggen kunt u beginnen met het optimaliseren van uw website. Met behulp van A/B tests kunt u twee verschillende versies van dezelfde website online hebben. Deze twee versies kunt u met elkaar vergelijken, zo kunt u zien welke versie het beste werkt en dus de hoogste conversie haalt.

Testen, Testen, Testen

Zaken die u bijvoorbeeld kunt testen zijn koppen en titels van artikelen, buttons, afbeeldingen, formulieren en navigatie. Dit kunt u testen in de breedste zin van het woord. Kijk dus niet alleen naar kleur en vorm maar ook naar de plaatsing van verschillende elementen. Analyseer deze tests en pas uw website aan de hand van deze tests aan. Belangrijk is om dan te blijven testen. Wellicht kan uw optimalisatie nog beter, veranderen de omstandigheden of zijn er nieuwe technische ontwikkelingen die u kunt toepassen.

Blijven optimaliseren

Conversie optimalisatie is een proces dat dus nooit helemaal klaar is, er blijft altijd ruimte voor optimalisatie. Ook wanneer u het doel dat u gesteld had heeft behaald kriebelt het vaak toch om een nieuw doel te stellen. Op deze manier zult u blijven innoveren en dat is ook interessant voor uw websitebezoeker.

Raadpleeg de professional

In tegenstelling tot veel tips die wij u in de afgelopen weken gaven die u zelf kunt uitvoeren, is conversie optimalisatie een vakgebied waarbij we u willen aanraden om een professional te raadplegen. Natuurlijk is het wel altijd slim om uzelf in te lezen zodat u kunt meedenken en kritisch kunt oordelen.

Wij van SpiceUpBiz staan klaar om samen met u aan de slag te gaan. Neem contact met ons op en laat ons weten wat we voor u kunnen betekenen.      

 

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook