Conversie is een typische sales- & marketingterm. Het betekent niet meer dan het moment waarop een websitebezoeker een “aankoop” doet. Een aankoop (harde conversie) kan in deze zin ook ieder andere commercieel interessante actie betekenen, zoals het downloaden van een brochure of het opvragen van informatie(zachte conversie). Conversie wordt uitgedrukt in een percentage van het totaal aantal bezoekers/ontvangers. Wanneer je website 100 bezoekers per maand heeft en 2 bezoekers kopen een product, dan is je conversie dus 2%. Let op, conversie optimalisatie is dus niet het aantrekken van meer bezoekers op je website maar er voor zorgen dat je huidige websitebezoeker de actie uitvoert die jij beoogt. Dat kan dus zijn dat je bezoeker een aankoop doet, maar het kan ook zo zijn dat de bezoeker het contactformulier invult of een brochure aanvraagt.

Conversie optimalisatie op papier geschreven

Een belangrijke reden voor conversie optimalisatie lijkt het verhogen van je omzet door verkopen te stimuleren. Maar ik zal je laten zien dat er meer redenen zijn om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie.

Aan de slag gaan met conversie optimalisatie betekent dat je onderzoek gaat doen naar je website. Als je de conversie wilt optimaliseren moet je eerst weten wat de huidige cijfers van je website zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van Google Analytics en Hotjar, een programma waar ik eerder over tipte in een voorgaande blog. Door het doen van dergelijke testen leer je websitebezoeker begrijpen en krijg je inzicht waar je website verbeterd moet worden. Door deze inzichten kun je beter inspelen op de wensen van je bezoeker. De website wordt hierdoor veel gebruiksvriendelijker en komt professioneler over. Dit is natuurlijk ook belangrijk omdat de concurrentie op internet groot is. Als je zorgt dat bezoekers een fijne ervaring hebben op je website zullen ze eerder bij je terugkeren.

Als je eenmaal weet waar het “fout” gaat op je website en waar de verbeterpunten liggen kun je beginnen met het optimaliseren van je website. Met behulp van A/B tests kun je twee verschillende versies van dezelfde website online hebben. Deze twee versies kun je met elkaar vergelijken, zo kun je zien welke versie het beste werkt en dus de hoogste conversie heeft.

Zaken die je bijvoorbeeld kunt testen zijn koppen en titels van artikelen, buttons, afbeeldingen, formulieren en navigatie. Dit kun je testen in de breedste zin van het woord. Kijk dus niet alleen naar kleur en vorm maar ook naar de plaatsing van verschillende elementen. Analyseer deze tests en pas je website aan de hand van deze tests aan. Belangrijk is om dan te blijven testen. Wellicht kan je optimalisatie nog beter, veranderen de omstandigheden of zijn er nieuwe technische ontwikkelingen die je kunt toepassen.

Conversie optimalisatie is een proces dat dus nooit helemaal klaar is, er blijft altijd ruimte voor optimalisatie. Ook als je het doel dat je gesteld had hebt behaald kriebelt het vaak toch om een nieuw doel te stellen. Op deze manier zal je blijven innoveren en dat is ook interessant voor je websitebezoeker.

In tegenstelling tot veel tips die ik je de afgelopen weken gaf die je zelf kunt uitvoeren, is conversie optimalisatie een vakgebied waarbij ik je aan wil raden om een professional te raadplegen. Natuurlijk is het wel altijd slim om jezelf in te lezen zodat je kunt meedenken.

Wij van SpiceUpBiz staan klaar om samen met jou aan de slag te gaan. Neem contact met ons op en laat ons weten wat we voor je kunnen betekenen.      

Ingrid van Sloun

 

Ingrid van Sloun

– Sales Expert –