In onze blog van vorige week gaf ik je tips over het inspelen op Black Friday en het genereren van meer verkopen. Maar ook voor B2B sales liggen er kansen. Dit is wat jij als B2B ondernemer kunt leren van Black Friday

Online shopping op laptop met creditcard

Begin de hype vroeg.

Black Friday promoties beginnen vroeg, soms al twee maanden voorafgaand aan de dag zelf. Geef je publiek de kans om enthousiast te raken over je volgende evenement. Voorkom het verzenden van promoties en advertenties op het laatste moment. 

Stem je promoties af op behoeftes

Waar Black Friday is afgestemd op het doen van geschenk inkopen voor de decembermaand kun jij je verkopen ook afstemmen op belangrijke dagen voor B2B publiek. Denk hierbij aan de budgetteringscyclus of het conferentie/beurzen seizoen.

Maak gebruik van video

In de blog van vorige week heb ik deze tip ook al genoemd en voor B2B sales is het niet anders dan voor B2C sales. Video content werkt. Maak gebruik van video promoties om de aandacht van je klant te trekken. Houd het kort zodat de aandacht er bij blijft maar geef voldoende informatie om interesse te wekken.

Voeg waarde toe, geef geen korting

Probeer met acties waarde toe te voegen voor je klant in plaats van het geven van korting. Bij B2C sales zijn flinke kortingen populair, terwijl grote en bekende merken vaak grote kortingen omzeilen en waarde toevoegen door middel van “ad-ons” (zogenaamde: toevoegingen). In plaats van korting op je camera krijg je nu een gratis lens bij je camera. Als B2B ondernemer kun je bijvoorbeeld extra gratis functies toevoegen aan je software pakket. Zo krijg je alle financiële voordelen zonder korting op je merk te geven. 

Timing is belangrijk

Black Friday draait om aanbiedingen die tijdsgevoelig zijn. Al zijn Black Friday aanbiedingen tegenwoordig veel langer verkrijgbaar dan op alleen deze dag. Ondernemers willen consumenten meer kans geven om de winkel te bezoeken en aankopen te doen. Een tijdsgevoelige promotie geeft dus reden tot het ondernemen van actie, maar geef de koper wel genoeg tijd.

Ik hoop dat deze tips jou, als B2B ondernemer, aan het denken zetten en je creatief aan de slag laat gaan met je acties en promoties. Mocht je daar hulp bij nodig hebben, dan helpen wij van SpiceUpBiz je graag. 

Ingrid van Sloun


Ingrid van Sloun

– Sales Expert –