Tegenwoordig worden we overladen met informatie, zowel online als offline. Daarom is het belangrijk om in te zetten op kwaliteit en niet op kwantiteit. Kwalitatieve content wordt gedeeld, dit zorgt voor een groter bereik. Ook op zoekmachines en social media platvormen als Facebook en LinkedIn wordt kwaliteit beter gewaardeerd. Het plaatsen van één kwalitatief bericht per week is beter dan het plaatsen van 5 middelmatig gewaardeerde berichten per week. Dus kies altijd voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Relevante en waardevolle content is hetgeen je klant wilt ontvangen in de jungle van information overload. Daarom geven wij, van SpiceUpBiz, je enkele tips om je content strategie te verbeteren.

Organizer, planning is immers zeer belangrijk.

Contentmarketing moet bijdragen aan je doel, het doel moet niet content marketing zijn. Begrijp je me nog? Dus niet creëren om te creëren, maar creëren om te informeren. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om interactie op te weken of om te inspireren of informeren.    

Hoe moet ik beginnen?

Een kant en klaar plan kan ik je niet aanleveren, ieder bedrijf is anders en zal ook gebaat zijn bij een eigen strategie. Maar een tip die ik je kan meegeven is, breng je doelgroep goed in kaart. Voor een goede content strategie moet je weten voor wie je schrijft. Niet alleen zodat de informatie relevant is, maar ook voor zaken als schrijfstijl, het gebruik van welk platform of om te weten of je vaktaal kunt gebruiken zonder verdere uitleg.  

Maak een plan!

Daarop volgend wil ik je aanraden om een plan te maken. Een plan geeft je overzicht en structuur. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de vorm van een content kalender. Een content kalender biedt ook een stok achter de deur, het plan staat immers op (digitaal) papier. De planning is daardoor op voorhand duidelijk, maar ook wordt vastgelegd wie verantwoordelijk is. Collega’s kunnen elkaar op deze manier op verantwoordelijkheden aanspreken mocht er iets fout gaan. Het fijne aan een dergelijk plan is ook dat je vooruit kunt werken. Je hoeft geen last minute en gehaast bericht te plaatsen waarin de kans op fouten of onjuistheden vaak groter is.    

Waar moet ik nog meer aan denken?

Goede content zal zorgen voor betere vindbaarheid op zoekmachines. Doe met Google AdWords onderzoek naar zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Bekijk de zoekresultaten/suggesties die google toont in de zoekbalk wanneer je start met typen. Een andere tip is om de gerelateerde zoekwoorden onderaan de resultatenpagina van google te bekijken, deze suggesties kunnen je vaak goede indicaties geven. Maar let er wel op dat je blijft schrijven voor je lezer en niet voor de zoekmachines.

Zoals gezegd is de kwaliteit van de inhoud erg belangrijk. Zorg er daarnaast ook voor dat je content goed wordt vormgegeven. Je kunt een kwalitatieve tekst schrijven, maar wie gaat deze lezen als je stuk er uitziet als een magazine uit 1980? Maak je content aantrekkelijk. Gebruik afbeeldingen, grafieken of infographics om je content te ondersteunen en te versterken.

Wij helpen je graag.

Ga aan de slag zou ik zeggen. Mocht je er zelf niet uitkomen en heb je hulp nodig, dan staan wij van SpiceUpBiz voor je klaar! Neem contact op en zie wat wij voor jou kunnen betekenen.  Voor meer informatie over contentmarketing lees je onze blog van vorige week.

Simone Hallmanns -Marketing- & Salesadviseur-
Simone Hallmanns -Marketing- & Salesadviseur-