Tegenwoordig worden we overladen met informatie, zowel online als offline. Daarom is het belangrijk om in te zetten op kwaliteit en niet op kwantiteit. Dit begint met het ontwikkelen van een goede content strategie. Kwalitatieve content wordt gedeeld, dit zorgt voor een groter bereik. Ook op zoekmachines en social media platvormen als Facebook en LinkedIn wordt kwaliteit beter gewaardeerd. Het plaatsen van één kwalitatief bericht per week is beter dan het plaatsen van 5 middelmatig gewaardeerde berichten per week. Dus kies altijd voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Relevante en waardevolle content is hetgeen uw klant wilt ontvangen in de jungle van “information overload”. Daarom geven wij u enkele tips om uw content strategie te verbeteren.
Contentmarketing moet bijdragen aan uw doel, het doel moet niet content marketing zijn. Begrijpt u het nog? Dus niet creëren om te creëren, maar creëren om te informeren. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om interactie op te weken of om te inspireren of informeren.
Waar moet u beginnen?
Een kant en klaar plan kunnen we u niet aanleveren, ieder bedrijf is anders en zal ook gebaat zijn bij een eigen strategie. Maar een tip die we kunnen meegeven is, breng uw doelgroep goed in kaart. Voor een goede content strategie moet u weten voor wie u schrijft. Niet alleen zodat de informatie relevant is, maar ook voor zaken als schrijfstijl, het gebruik van welk platform of om te weten of u vaktaal kunt gebruiken zonder verdere uitleg.
Maak een plan!
Daarop volgend raden wij u aan om een plan te maken. Een plan geeft overzicht en structuur. Dit kunt u bijvoorbeeld doen in de vorm van een content kalender. Een content kalender biedt ook een stok achter de deur, het plan staat immers op (digitaal) papier. De planning is daardoor op voorhand duidelijk, maar ook wordt vastgelegd wie verantwoordelijk is. Collega’s kunnen elkaar op deze manier op verantwoordelijkheden aanspreken mocht er iets fout gaan. Het fijne aan een dergelijk plan is ook dat u vooruit kunt werken. U hoeft geen last minute en gehaast bericht te plaatsen waarin de kans op fouten of onjuistheden vaak groter is.
Belangrijke tips.
Goede content zal zorgen voor betere vindbaarheid op zoekmachines. Doe met Google AdWords onderzoek naar zoekwoorden die uw doelgroep gebruikt. Bekijk de zoekresultaten/suggesties die google toont in de zoekbalk wanneer u start met typen. Een andere tip is om de gerelateerde zoekwoorden onderaan de resultatenpagina van google te bekijken, deze suggesties kunnen u vaak goede indicaties geven. Maar let er wel op dat u blijft schrijven voor uw lezer en niet voor de zoekmachines.
Zoals gezegd is de kwaliteit van de inhoud erg belangrijk. Zorg er daarnaast ook voor dat uw content goed wordt vormgegeven. U kunt een kwalitatieve tekst schrijven, maar wie gaat deze lezen als je stuk er uitziet als een magazine uit 1980? Maak uw content aantrekkelijk. Gebruik afbeeldingen, grafieken of infographics om uw content te ondersteunen en te versterken.
Wij helpen u graag.
Ga aan de slag! Mocht u er zelf niet uitkomen en heeft hulp nodig, dan staan wij van SpiceUpBiz met ons team van specialisten voor u klaar! Neem contact op en zie wat wij voor u kunnen betekenen. Voor meer informatie over content marketing leest u onze blog van vorige week.