Wat is content marketing?

3 juli 2019

3 min.

Content marketing is een strategische marketing benadering die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente informatie. De focus ligt in eerste instantie op het aantrekken van een specifieke doelgroep om deze uiteindelijk ook te kunnen behouden. Het uiteindelijke doel is om te zorgen voor conversie, een klant aanzetten tot een aankoop.

Het tonen van deze relevante informatie kan in verschillende vormen gebeuren. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan een blog, nieuwsbrief, infographic of white papers. Door het consequent creëren en verspreiden van deze relevante content krijgt u de mogelijkheid een goede relatie op te bouwen met uw klanten. U blijft op het netvlies van potentiële klanten en zet zichzelf in de markt als expert op uw vakgebied.

Kwaliteit of Kwantiteit?

In een tijd waarin de informatie machine overuren draait, waar we als consumenten overspoeld worden met informatie, is het belangrijk om te beseffen dat het bij content marketing gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Vraag uzelf maar eens hardop af hoe vaak u weg zapt tijdens tv-reclames of hoeveel e-mail nieuwsbrieven ongeopend in de digitale prullenbak verdwijnen?

Naast de kwaliteit van de content is ook belangrijk om te bepalen welke informatie in welk stadium wordt gedeeld. Bepaal daarom altijd zorgvuldig in welke fase van de sales- en/of marketing funnel uw klant zich bevindt en welke informatie er in dat stadium gedeeld moet worden. Op deze manier warmt u de klant op met content om uiteindelijk open te staan voor de klant om contact met u op te nemen. Over het creëren van de perfecte beleving door het creëren van de juiste koopreis, schreven wij eerder een artikel.   

Wat zijn de voordelen van content marketing?

Contentmarketing ondersteunt leadgeneratie. Maak gebruik van een zogenaamde ‘call-to-actions’, waarbij een klant zich aanmeldt en gegevens invult in ruil voor uw kennis. Met deze gegevens in uw bezit kunt u uw potentiële klant blijven benaderen.

Met het verzenden van waardevolle informatie zult u merkreputatie opbouwen. U kunt naar buiten treden als de autoriteit op uw vakgebied. Treedt consequent naar buiten met relevante informatie en klanten zullen u gaan volgen. De volgende keer wanneer ze op zoek zijn naar waardevolle informatie zullen ze u vinden.     

Een fijne bijkomstigheid is dat het plaatsen van relevante informatie helpt bij uw zoekmachine ranking (SEO). Wie wilt er nu niet beter gevonden worden op google? Het regelmatig publiceren van een blog helpt dus met uw ranking, waardoor u beter vindbaar bent.

Starten met content marketing?

Waar wacht u nog op? U kunt op ieder moment starten met content marketing. Content marketing is een tijdrovende klus maar zal zich uiteindelijk uitbetalen. Door het opwarmen van potentiële klanten genereert u naamsbekendheid met uw content. De potentiële klant is al bekend met uw naam en/of product/dienst wanneer u contact opneemt. Of de potentiële klant neemt zelf contact met u op, dat is natuurlijk het ultieme doel. Door de naamsbekendheid zal het gesprek vervolgens ook meer inhoud en diepgang hebben. Content is te personaliseren en u kunt in een keer veel meer mensen bereiken. Als gevolg zal de acquisitie veel makkelijker lopen wanneer uw klant al is opgewarmd met goede content marketing. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een hogere conversie. Marketing en sales vullen elkaar aan op deze manier.

Maak een plan.

Het belangrijkste is om te beginnen met een goed plan. Breng uw doelgroep in kaart en maak een content kalender. Met een brainstormsessie binnen uw team kunt u onderwerpen bedenken voor deze kalender en komt u samen vaak tot verrassende resultaten. Geen idee waar u moet beginnen, wij van SpiceUpBiz sparren graag eens met u over onderwerpen voor uw contentkalender!


Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook