Hoe werk ik met zoekmachine optimalisatie (SEO) in 2019?

2 december 2018

2 min.

Afgelopen week bezocht ik een clinic waarin Bas van de Beld uitleg gaf over hoe zoekmachine optimalisatie (SEO) aanpakt moet worden in het huidig tijdsbeeld. Waar moet  tegenwoordig rekening mee worden houden?

Google SEO

Als er wordt gesproken over zoekmachine optimalisatie dan heeft iedereen hier wel een andere mening over. En eerlijk gezegd, blijft dit een lastige. Voor mij heeft het ermee te maken dat mijn klanten maar één keer hun marketingbudget kunnen uitgegeven. Er moeten dus keuzes worden gemaakt.

Google is overal, ook bij zoekmachine optimalisatie

Bas startte zijn lezing met te benadrukken dat we echt niet meer in 2005 leven. Waarom dat relevant is? Wel, voor het volgende; inmiddels heeft Google door de jaren heen een marktaandeel van bijna 90%. Het is dan ook niet gek dat momenteel zo’n beetje alles om Google draait. Denk aan Google Maps, Google Shopping, Google Mijn Bedrijf en noem maar op. De tijd van de nummer 1 ranking met lappen tekst en lijsten met zoekwoorden is helaas voorbij.

Kent u de doelgroep en weet waar ze zitten in je salesfunnel. Alleen dan weet u ook welke content voor deze groep relevant is en welke informatie u moet aanbieden. Daar draait het steeds meer om. Verder is het advies meeveren met de gekte van Google. Meer concreet houdt zoekmachine optimalisatie in 2019 dus in dat u bewuster omgaat met de werking van Google, bijvoorbeeld met snippets (de kleine inleidingen die u ziet bij je zoekresultaten).

Ook het vermelden van actuele contactgegevens en openingstijden zijn belangrijk. Maar ook dat uw afbeeldingen namen hebben en niet als DSC672837 of foto1 in je beeldbank staan.

Opvallen is het devies

Belangrijk is om meer te kijken naar de gebruiker. Realiseer u dat voor het merendeel gebruik gemaakt wordt van een mobiel apparaat. Maar ook dat een gebruiker niet snel meer bereid is om door te klikken. Het is een leuk gegeven dat bijvoorbeeld 90% van de mensen wel googelt “hoe warm wordt het morgen” maar niet eens meer doorklikt naar de betreffende website. Google geeft immers het antwoord al.

Voor u kan dat betekenen dat mensen die u telefonisch willen benaderen al voldoende hebben aan een enkele zoekopdracht in Google. Dus moeten uw snippets voldoende triggeren om die doorklik te maken naar uw website om de rest van uw informatie als het ware “kwijt te komen”.

En als u nu denkt, oke dan ga ik hiermee aan de slag, droom maar verder want over een jaar is het allemaal weer helemaal anders.

Google staat nooit stil!

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook