Inspelen op Black Friday met deze 5 Black Friday tips.

30 oktober 2019

3 min.

Het is weer bijna 29 november, dat betekent BLACK FRIDAY! Een “feestdag” die ook in Nederland steeds populairder wordt. Daarom geven wij u graag deze black friday tips. Black friday is in Amerika de dag na Thanksgiving, de vrijdag waarop de meeste werknemers vrij zijn. Dit is het startschot voor het seizoen van kerstinkopen. Wat u kunt verwachten op Black Friday zijn hoge kortingen en lange rijen bij de kassa. Althans in Amerika, maar ook in Nederland wordt Black Friday steeds populairder. Niet alleen b2c kunnen voordeel halen uit Black Friday, ook u als b2b verkoper kunt op deze koopdag inspelen.

Deze trend is ook te zien wanneer u de Google zoektermen bekijkt. In onderstaande grafiek ziet u de toename van de zoekopdracht ‘black friday’ tussen 2014 en 2018.

black friday

Ook wanneer u de zoekterm vergelijkt met de zoektermen ‘kerst’ en ‘sinterklaas’ ziet u dat Black Friday een steeds meer gezochte zoekopdracht op Google blijkt. Een duidelijk waarneembare trend waar u als winkelier/ondernemer zeker op in moet spelen in 2019.

Als bedrijf wilt u natuurlijk zoveel mogelijk profiteren van deze groeiende trend. Zo veel mogelijk verkopen is uw doel. Het is daarom belangrijk om vroeg te beginnen met voorbereiding. Daarom geef ik u enkele tips.

  1. Zorg dat u zichtbaar bent. Potentiële klanten moeten weten dat u als bedrijf mee doet met Black Friday. Zet al uw kanalen in om dit te bereiken. Maak gebruik van uw website, nieuwsbrief en social media. Laat kopers alvast warmlopen voor uw acties door alvast een actie bekend te maken. Een advertentie met een zogenaamde teaser, die uw potentiële klanten nieuwsgierig maakt.
  2. Als aanvulling op de voorgaande tip: maak gebruik van “Google Trends”. Doe onderzoek naar Google zoekwoorden die gebruikt worden rondom Black Friday. De populaire zoekwoorden kunt u gebruiken in de online reclame die u maakt zodat je beter gevonden wordt.     
  3. Ben mobiel bereikbaar. Daarmee bedoelen we niet dat potentiële kopers u moeten kunnen bellen (al is dit altijd handig natuurlijk). We bedoelen dat uw webshop of website toegankelijk moeten zijn op een mobiel apparaat. Tegenwoordig gebruiken steeds meer kopers een mobiel apparaat om online aankopen te doen. Zorg er ook voor dat uw website snel pagina’s kan laden om geen klanten te verliezen.
  4. Maak gebruik van video. Het is geen geheim dat er online steeds video’s bekeken worden. Maak hier gebruik van. Maak een vlog over Black Friday, uw voorbereidingen voor deze dag of video content over uw aanbiedingen.    
  5. Zorg voor goede klantenservice. Belangrijk is dat uw klantenservice klaar is voor grotere bezoekersaantallen. Ben bereikbaar en klantvriendelijk voor consumenten die hulp nodig hebben bij hun aankoop, ook als het druk is.   

In deze blog gaven wij u tips hoe u als winkelier/ondernemer kunt inspelen op de Black Friday trend om meer verkopen te genereren. Met betrekking tot B2B verkopen valt er nog veel te leren van Black Friday. Wat dat is vertellen we volgende week in onze nieuwe Blog.

Heeft u vragen over hoe u de bovenstaande tips kunt realiseren, wij van SpiceUpBiz helpen u graag met sales en uw online marketing strategie.  

Deel dit artikel

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.