Sales vanuit een nieuw perspectief

28 september 2018

3 min.

Een half jaar geleden lanceerden wij SpiceUpBiz en kozen wij ervoor om sales vanuit een nieuw perspectief te benaderen. Een perspectief waarin de klant centraal staat en sales niet langer solitair staat ten opzichte van marketing maar waar beide op basis van synergie continu interactie met elkaar hebben.

Spice Up Perspectief

Gisteren hebben wij ongeveer 30 accountmanagers, salesmanagers en bedrijfseigenaren meegenomen in ons verhaal, onze opstart. Zoals Einstein ooit zei “in the middle of difficulty lies the opportunity” en dat gaat ook voor sales op want het bereiken van resultaat gaat niet automatisch en komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Het blijkt vaak waar dat in de diepte de pijn ligt die je nodig hebt om de winst aan de top te kunnen voelen. Ik denk dat alle ondernemers en salesmensen dat wel weten. Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Sales blijft gewoon hard werken om je target te halen en dat gaat altijd met een zekere druk maar die mag de gezonde spanning natuurlijk nooit overtreffen.

Duurzame relaties

We hebben gisteren laten zien waarom die rode peper in ons logo zo belangrijk voor ons is. Hij staat symbool voor onze passie en liefde voor ons vak maar herinnert ons er ook aan hoe belangrijk juist die passie en liefde is voor het behoud van onze “pit” en natuurlijk onze glimlach. Passie en liefde zorgen uiteindelijk weer voor de duurzaamheid van lange waardevolle relaties. Maar om tot duurzame relaties te komen wordt in eerste instantie proactiviteit en “scherpte” gevraagd. Een incidenteel contact laat niet echt een herinnering na. Het is daarom belangrijk de kwaliteit van relaties in te schatten, zijn de inspanningen wel lonend om uiteindelijk tot een duurzame relatie te komen.

Goede voorbereiding blijft het halve werk

Zoals onze #coach altijd zegt “sales is niet anders dan een kennismaking in de kroeg”. Ook daar komt u natuurlijk slimmeriken tegen die meteen op hun doel willen afgaan en dus keihard met een afwijzing worden afgestraft, maar zelfs een idioot komt niet op het idee om iemand meteen ten huwelijk te vragen. Daar is meer voor nodig, feit blijft hadden we op dat moment een “helder” inzicht gehad, dan had dat zeker een slok op de borrel kunnen uitmaken. Een goede voorbereiding is dus het halve werk.

Ondersteun uw drive

Want als u sales gestructureerd aanpakt en als u zichzelf toestaat om zich af en toe een beetje te laten helpen door de frisse neutrale blik van bijvoorbeeld een externe en verder slim gebruik maakt van allerlei handige tools dan is het niet moeilijk om bij die passie te komen. Vervolgens voelt u vanzelf minder druk. Die passie ligt dan stressvrij voor het oprapen, want u bent voorbereid en u weet dat u dat doel gaat halen!! Of u nu pas start met sales of u een doorgewinterde salestijger bent, maakt niet uit. Uiteindelijk komt het erop neer dat passie, rust en vertrouwen op basis van eerdere successen uw drive ondersteunt om zo dat target te halen!

Shiny happy people

Terugkijkend op een meer dan geslaagde clinic zijn wij tevreden en trots. Trots op het concept zoals dat er nu staat, trots op alle ontwikkelingen die volop in de ‘pijplijn’ zitten maar ook trots op mijn ‘sales en marketing maatjes’ Ingrid en Lars en niet te vergeten de medewerkers van onze uitvoeringsorganisatie Commcom die er dagelijks voor zorgen het beste te willen voor onze klanten en zo ook ‘mijn droom’ te leven. Zelfs als een flinke verkoudheid en een koortslip het je soms lastiger maken!

Waardevol

En zo stapte ik vanmorgen happy in het commcommertje op weg naar het project waar SpiceUpBiz voor mij begon en bedacht ik me onderweg hoe waardevol onze aanpak zou kunnen zijn voor een aantal merken die zomaar op een snelweg in een flits aan je voorbij schieten….

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook