Uw omzet vergroten dankzij de juiste doelgroep

20 mei 2019

3 min.

Wilt u uw omzet vergroten? Waren uw omzet cijfers de laatste tijd niet dat wat u ervan verwachtte? U bent een ondernemer in hart en nieren en dan ineens dit! Net daarom is het goed om opgefrist te worden…en te kijken naar uw doelgroep.

Uw omzet vergroten? Alleen met kwalitatieve leads!

Wanneer u binnen sales of marketing werkt, weet u dat kwalitatieve leads verkrijgen, uw grootste uitdaging is.

U investeert veel tijd in het zoeken naar leads met veel potentie, maar dit is lastig.

Om kwalitatieve leads te verkrijgen, moet u weten wie uw klant is. Wie is uw ideale doelgroep? Een doelgroep die u het liefste helpt én waar u vind dat de beste marges zijn, dat is de doelgroep die u zoekt!

Kijk naar uw huidige klantenkring

Achterhaal voor wie u een oplossing heeft. U heeft een huidige klantenbestand, dus u weet welke pijnpunten uw klanten de dag van vandaag ervaren, waarvoor u de oplossing heeft, toch?

Analyseer elk type klant met de bijhorende pijnpunten. Kijk eerst eens naar de intinsieke waarden van de klant, hoe zien deze waarden eruit? En ziet u gemeenschappelijke verbanden?

Klant A heeft oplossing Y nodig en klant B heeft oplossing Z nodig. Het is voor iedereen anders. Weet dus goed waar u bij elke klant op moet aansturen.

Als u uw huidige klantenbestand onder de loep neemt, kunt u relaties uitbreiden naar klanten met hetzelfde probleem of bedrijven in dezelfde sector. Zo vergroot u automatisch je klantenbestand en wordt je omzet groter.

Volg uw klant

Volg uw potentiële klant. Laat hem niet los. Stuur hem steeds in de juiste richting. De richting tot een aankoop van uw product of dienst.

Met behulp van de kopersreis (customer journey) kunt u uw klant de perfecte beleving geven. De kopersreis is een reis waarin elke potentiële klant zich bevindt vooraleer hij een aankoop doet. De potentiele klant doorloopt dus enkele fases waaronder de fase waarin hij zichtbaar is en de fase waarin hij al zaken aan het overwegen is. Analyseer in welke fase hij zit en pas hier uw communicatie op aan. Zo kunt u op een gepast moment een aanbieding doen.

“Is het marketing die zich hiermee moet bezig houden of sales?”

Ook dat is afhankelijk van de fases waarin de klant zich bevindt. In een eerder stadium zou het eerder marketing zijn en later pas de sales.

De kopersreis ziet er zo uit:

Awareness stage – Zichtbaarheid: De koper ondervindt een probleem en heeft nog geen oplossing.

Consideration stage – Overweging: De koper is op zoek naar oplossingen en gaat vergelijken.

Purchase stage – Besluit: De koper heeft een beslissing genomen en gaat over tot aankoop.

Laat uw bedrijf in elke fase terugkomen. Zorg dus dat u de klant volgt, met een goed CRM-systeem en marketingtools die u inzicht geven in welke fase de klant zich bevindt. Doordat de klant op zijn manier deze fases doorloopt, komt hij uiteindelijk in de aankoopfase terecht. Als hij u in de laatste fase (de uiteindelijke koopfase), na zo veel keer nog eens ziet of hoort… Dan is zijn keuze snel gemaakt!

Ook de daarop volgende fases, na de aankoop zijn belangrijk. In deze fase is de service die u levert heel belangrijk. doe u dit goed, dan maakt u van uw klanten ambassadeurs en zullen ze u ook bij anderen aanbevelen.

Ook dit doet u door marketing en sales te laten samenwerken. Door rekening te houden met the buyers journey, hebben sales en marketing nuttige informatie om uw potentiële klant, te triggeren en klant te maken!

Ontvang advies en ga direct voor resultaat. Wanneer gaan we de koppen bij elkaar steken? Uw omzet kan niet langer wachten!

Deel dit artikel

Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on facebook

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.