Van korte termijn acquisitie naar lange termijn leadgeneratie… En de start van SpiceUpBiz!

2 mei 2018

4 min.

Sinds vorige week zijn we gestart met een nieuw bedrijf : SpiceUpBiz. Menigeen uit mijn netwerk zal zich de vraag stellen waarom? Daarom deze blog.

Inmiddels help ik met Commcom 10 jaar bedrijven en organisaties met hun leadgeneratie. Ofschoon acquisitie even actueel is dan 10 jaar geleden moet ik erkennen dat de wereld er nu wel heel anders uitziet dan toen. Naast veranderingen op economisch vlak volgen ook technologische ontwikkelingen zich rap op en hebben we te maken met behoorlijke shifts in onze denk- en zienswijze als het gaat om klantperceptie. De vraag die blijft is dan, “anticipeer je op de verandering en buig je deze om tot kans?” of berust je hierin en laat je het gebeuren. Ik heb als ondernemer evengoed met deze vraag geworsteld.

Waarom SpiceUpBiz?

Voor mij begon het allemaal anderhalf jaar geleden tijdens een bijeenkomst van Flevum over Social Selling. Tijdens die bijeenkomst zag ik een aantal externe ontwikkelingen die werden uitgediept waardoor ik werd overvallen door een soort crisis omdat ik voor mijn gevoel werd geconfronteerd met de houdbaarheidsdatum van mijn eigen organisatie. Mijn organisatie waar ik bijna 10 jaar mijn ziel en zaligheid in had gestoken. Ik moest iets, er was werk aan de winkel, mij zouden ze niet krijgen! En dus ging het roer om.

Eigen propositie updaten

Met het doel om ook de komende tien jaar te kunnen voortbestaan, besloot ik om mijn eigen propositie onder het vergrootglas te leggen en te actualiseren aan de behoefte van nu. Al snel werd ik geconfronteerd met het feit dat ik niet langer bepaalde in welke dienstverlening ik voorzag maar dat dit tegenwoordig werd bepaald door mijn klant!  En dus stelde ik mij de vraag “Zit mijn klant nog steeds te wachten op koude acquisitie?”. Ik kwam erachter dat mijn klant helemaal geen koude acquisitie wil, mijn klant wil kwalitatief goede afspraken en conversie! Dus vervolgens stelde ik mij de vraag “ Kan ik die dan nog steeds realiseren met alleen koude acquisitie?”.

Compleet proces faciliteren

Die vraag kon ik niet zomaar beantwoorden. “Ja, in sommige gevallen werkt koude acquisitie” en voor zover heeft Commcom zeker een bestaansrecht. Maar dan moet ik wel een ijzersterke propositie hebben in een niche markt, een perfecte match met mijn doelgroep en moet het bedrijf of organisatie in het verleden aandacht hebben besteed aan ondersteunende marketingactiviteiten. Vroeger voor mij heel gewoon maar tegenwoordig door allerlei redenen steeds vaker een utopie. Bedrijven die Commcom tegenwoordig inschakelen doen dit vanwege een capaciteitsprobleem, ze hebben kortdurend gekwalificeerd personeel nodig om hun ‘zaaigoed’ op te halen. Op zich is dit prima, maar dit wetende wist ik ook waar mijn kansen voor de toekomst lagen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot de oprichting van SpiceUpBiz. Er is nog steeds vraag naar ondersteuning op het vlak van acquisitie, maar enkel alleen ‘koude acquisitie’ dat is te beperkt en dus faciliteren wij gedurende het gehele salesproces van bedrijven.

Sales onder controle

Bedrijven schakelen ons in wanneer bijvoorbeeld de omzet stagneert en groei door een of andere reden wordt geblokkeerd. Bedrijven hebben dan behoefte aan strategische ondersteuning om bijvoorbeeld doelstellingen, propositie en doelgroep helder te krijgen. SpiceUpBiz helpt bedrijven dan om salesprocessen beter controleerbaar te maken zodat salesdoelstellingen in afstemming met andere interne processen door regelmatige bijsturing kunnen worden beheerst.

Marketing dichter bij sales

Ook zien we vaak binnen bedrijven grote afstanden tussen de marketingafdeling en de salesafdeling. Met de expertise van onze samenwerkingspartners trachten wij binnen SpiceUpBiz marketing dichter bij het salesproces te brengen om zo het salesproces optimaal te ondersteunen en contacten al op te warmen voordat deze op een klantgerichte manier persoonlijk worden benaderd.

Lange termijn resultaat door leadgeneratie

Bedrijven kunnen tevens bij SpiceUpBiz terecht voor leadgeneratie. Wel verschilt de werkwijze van SpiceUpBiz structureel van de werkwijze van Commcom. Waar we binnen Commcom ons richten op het resultaat op de korte termijn is het resultaat van SpiceUpBiz gericht op de langere termijn. Binnen SpiceUpBiz stellen wij de klant centraal en werken wij met een zogenaamde flexibele propositie om optimaal tegemoet te komen aan de behoefte en de pijn van de klant. De doelstelling van SpiceUpBiz is om effectief invulling te geven aan Leadgeneratie en een duurzame stroom van kwalitatieve leads voor de toekomst te genereren.

Haalbare targets

Tenslotte telt maar een ding en dat is de conversie. Wanneer strategie, marketing en leadgeneratie in overeenstemming zijn is het aan de accountmanager om uiteindelijk de conversie te realiseren. Dan komt het aan op de vaardigheid van de accountmanager. We delen graag onze expertise door te voorzien in advies, on-demand trainingen en workshops. Ons streven is erop gericht om met de juiste begeleiding targets haalbaar te maken om zo de druk op salesafdelingen weg te nemen.

Herkent u dit?

Herkent u zich een beetje in mijn struggle en bent u bereid om uw propositie ook eens kritisch tegen het licht te houden dan ben ik u graag behulpzaam. Samen eens vrijblijvend sparren?

Ingrid Van Sloun
SpiceUpBiz, powered by Commcom.

Deel dit artikel

Relevante artikelen

Meer lezen over hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Bestel dan ons boek!

Wilt u leren hoe u uw on- en offline salesvaardigheden kunt verbeteren? Ingrid van Sloun, eigenaar van SpiceUpBiz, heeft haar jarenlange sales ervaring gebundeld in een boek.